neděle 13. října 2019

Podzimní comfort food (4 super-rychlé recepty)

Zatímco v létě bych se neustále ládovala saláty a melounem, jakmile teploty klesnou a sluníčko začne hrát na schovku, moje chutě se okamžitě mění. Cítím, jak moje tělo vyžaduje jídlo, které je o něco těžší, hutnější a vnitřně mě zahřeje. V angličtině pro taková jídla mají dokonce specifický název - comfort foods, neboli jídlo, které vás zasytí a ukonejší - jako by vás někdo objal a přehodil přes vás teplou deku.




Zimní potraviny
Pokud chceme být zdraví a zároveň si vychutnávat jídlo z kvalitních ingrediencí, je potřeba se dívat po sezónních, lokálních potravinách. Uvidíte to často i na cenách - zatímco v létě koupíte třeba cuketu nebo rajčata za pár korun, v zimě je obchody nabízí občas s pořádnou přirážkou. Navíc ale nesezónní ovoce a zelenina nemá ani tu správnou chuť a výživovou hodnotu. Taky už jste měli "plastová" rajčata, vodové okurky bez chuti nebo jahody, které sice krásně voní, ale chutnají jako polystyren?

Ajurvéda na podzim a v zimě doporučuje jíst víc tepelně upravených, než syrových potravin. Měli bychom omezit také ochlazující ovoce a zeleninu s vysokým podílem vody, jako jsou například právě rajčata a okurky. Naopak je vhodné zvýšit příjem zdravých tuků z ořechů, semínek, avokáda a panenských rostlinných olejů.

4 jednoduché comfort food receptů

Kysané zelí se zkaramelizovanou cibulkou
Zelí se zkaramelizovanou cibulkou je jídlo, které bych byla schopna jíst snad denně, od prvního chladnějšího dne, až do začátku jara. Příprava navíc zabere jen pár minut, takže pokud se večer vracíte utahaní z práce nebo ze školy, tento recept mějte po ruce. 
  • Na pánvičce nechte rozpustit trochu oleje (na veškerou teplou kuchyni používám kokosák), přidejte cca čtvrtku středně cibule, nakrájenou na kostičky. 
  • Nechte zesklovatět, poté přidejte kysané zelí a podle potřeby trochu vody. 
  • Zakryjte pokličkou a mezitím si na malou pánvičku dejte opět trochu oleje a na kolečka nakrájenou cibuli. 
  • Jakmile cibule změkne, přisypte trochu třtinového cukru a počkejte, až zkaramelizuje.
  • No a nakonec seitan*. Ten nakrájejte na menší kousky a společně s bramborami ve slupce zakápněte olivovým olejem, dochuťte harissou (směs sladké papriky, česneku, koriandru, kmínu a chilli) a hoďte na pár minut do trouby.
*V poslední době jsem si zamilovala seitan a tak ho najdete ve dvou ze čtyř receptů tohoto článku. Ke kysanému zelí se ale stejně skvěle hodí i uzený tempeh nebo uzené/marinované tofu. 




Krémová Hokkaido polévka s pomerančem a skořicí
Dýně jsou pro mě něco jako synonymum pro podzim. Ať už je to plněný špagetová dýně, krémová polévka z Hokkaido nebo okrasná tykev na stole, dýně prostě neodmyslitelně patří k této části roku. Super jednoduchou dýňovou polévku uvaříte během 15 minut. 

  • V hrnci na troše oleje osmahněte cibuli, přidejte na kostky nakrájené Hokkaido (dýni nemusíte loupat, jen vydlabejte semínka).
  • Zalijte vývarem (nebo vodou + přidejte zeleninový bujón) a dochuťte solí, skořicí a špetkou chilli.
  • Jakmile dýně změkne, rozmixujte ji, přidejte kokosové mléko a čerstvě vymačkanou šťávu z pomeranče.
  • Mám ráda, když v polévce něco "křupe", takže doporučuju servírovat s opraženými slunečnicovými a dýňovými semínky nebo v troubě upečenými krutonky s olivovým olejem a bylinkovou solí (mňam!)

Pohanka s pórkem a seitanem
Pohance jsem nikdy nebyla schopna moc přijít na chuť. Jenže potom jsem strávila necelé dva týdny v kuchyni na jógovém kurzu ve Slovinsku a od italského kuchařského dua okoukala recept na pohanku s pórkem. Teda ... pamatuju si jen, že v té pohance byl pórek, zbytek už jsem nějak odvodila sama. V tomhle provedení jsem si každopádně pohanku naprosto zamilovala a tak můžu doplňovat svůj nedostatek rutinu, aniž bych při tom musela ohrnovat nos.

  • Pohanku (cca 2/3 hrnku) osolte, zalijte vodou, přiklopte pokličkou a nechte vařit doměkka. 
  • Mezitím na pánvičce na troše oleje osmahněte na kolečka nakrájený pórek a jakmile trochu změkne, přidejte taky na kousky nakrájený seitan*.
  • Pohanku nakonec přisypte na pánev ke zbytku ingrediencí, dochuťte bylinkovou solí a po dovaření ještě přimíchejte lžičku lněného oleje. 
Tady mám pro změnu vyzkoušenou verzi s ROBI "masem", která chutná stejně skvěle.





Fazolové rizoto se špenátem 
Fazole, rýže a špenát - jednoduché jídlo, které vám dodá spoustu bílkovin, železa a vitamínu C, který je obzvlášť potřeba v tomto ročním období. Na tento recept je potřeba myslet den předem, kdy namočíte* fazole a rýži, ale samotná příprava potom zabere maximálně 10-15 minut.
  • Fazole a rýži slijte, propláchněte a dejte společně do menšího hrnce.
  • Zalijte zeleninovým vývarem (nebo vodou se zeleninovým bujónem) a vařte, dokud směs nezměkne.
  • Mezitím na pánvičce na troše oleje osmahněte nadrobno nasekaný česnek, přidejte hromadu špenátových listů, trochu soli, kapku vody a nechte špenát chvíli podusit.
  • Hotovou rýži s fazolemi dochuťte lžičkou lněného olejem, smíchejte se špenátem a ozdobte čerstvými bylinkami.
*Namočením se nejen urychlí doba vaření, ale fazole a rýže se také zbaví "prdících látek" a tzv. antinutrientů, které zhoršují vstřebávání živin do organismu.


1 komentář:

  1. I když nejsem vegetarián, občas si ráda dám takové jídlo. A ty v článku vypadají hodně dobře.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat

F