pondělí 19. srpna 2019

Protančete se k meditaci

"Tanec je jednou z nejhlubších meditací z jednoduchého důvodu. Když tanec dosáhne svého vrcholu, tanečník mizí. Je tam jen tanec - nikdo netancuje." - Osho

Tanec je vyjádřením sebe sama. Neexistují pro něj pravidla, není nutné znát žádné kroky. Spontánní tanec je jednou z nejsnadnějších metod, jak ze sebe uvolnit vnitřní napětí, napojit se na vlastní tělo a vrátit svou pozornost zpět do přítomného okamžiku.


Ráda píšu - nejen články, básničky, nebo příspěvky na sociální sítě. Miluju psaní seznamů - od nákupních seznamů až po seznam svých kladných a záporných vlastností. Jednou jsem zavzpomínala a sepsala si seznam momentů, kdy jsem se v životě cítila nejvíc "živá" - naplno vědomě v přítomnosti. Mám totiž spoustu skvělých zážitků, které se stávají skvělými až když si na ně po čase vzpomenu. Jako bych tam v ten konkrétní moment nebyla - a koukala na to celé jen jako na film.

Jedním z momentů, z aktivit, které na seznamu mám, je tanec. Od malička jsem měla pocit, že jsem neskutečné dřevo. Vyzkoušela jsem jako dítě všechno možné - od baletu, přes břišní tance až po zumbu. U ničeho jsem ale nevydržela. Většinu času mi připadalo, že se jen motám a vlastně nechápu, co mám s tělem dělat, aby se moje pohyby aspoň přiblížily těm, co předváděla lektorka. Potom přišly taneční a já objevila svoje nadšení pro tanec. Dostala jsem se totiž poprvé do stavu, kdy jsem se do tance opravdu ponořila a zapomněla na všechno kolem...

Znovu jsem tenhle pocit objevila při aktivních meditacích. Jde o spontánní, nekontrolovaný tanec bez jakýchkoliv pravidel. Jde jen o to naladit se na hudbu, na své tělo, své pocity. Nejde o to tancovat - ale stát se tancem.

Nataraj meditace

Nataraj (Natarádž) je v hinduismu král tance, "kosmický tanečník", převtělení boha Šivy. Šivův tanec představuje neustále se měnící svět, koloběh zanikání a znovozrození. Meditace Nataraj pochází z dílny indického mystika Osha. Má 3 neměnící se fáze a provádět ji můžete na organizovaných lekcích i sami ve svém pokoji.

První fáze


První fáze meditace trvá 40 minut. Jejím jediným smyslem je úplně se poddat hudbě. Zapomeňte na všechno okolo, vnímejte jen hudbu a nalaďte se na ni celým svým tělem. Se zavřeným očima tancujte jako posedlí.

Druhá fáze

Druhou fázi poznáte podle toho, že se hudba ustane. Položte se na zem, nechte oči zavřené a nechte doznít prožitek předchozí fáze. Lehněte si právě tam, kde stojíte - je jedno, jestli jste se při tanci dostali na druhý konec místnosti. Nic neřešte, nic neupravuje. Jen si opatrně lehněte a oddejte se přítomnému okamžiku.

Pokud si chcete lehnout na bolster, přikrýt se dekou nebo si jakkoliv upravit své pohodlí, nachystejte si pomůcky předem, abyste sami sebe nevyrušili z celého procesu meditace.

Třetí dáze

Poslední fáze trvá 5 minut a vrací nás zpět do tance. Tančete v oslavě a užívejte si to.

Hudba
Oshovy aktivní meditace mají svou vlastní hudbu, která je vytvořena na míru konkrétní meditaci. Pomáhá se při jednotlivých fázích dostat hlouběji a prožít meditaci naplno. Veškerou hudbu k aktivním meditacím najdete na Spotify.



To nejdůležitější na konec

Všechny (nejen) aktivní meditace je dobré ze začátku provádět pod dohledem lektora. Ať už totiž jde o jakoukoliv meditaci, můžete se při ní dostat tak hluboko, že se to dotkne něčeho uvnitř vás. Můžete narazit například na nějaký spouštěč potlačených emocí, které budou chtít ven. Je to naproso v pořádku. Pro vaše vlastní bezpečí a pohodlí je ale dobré, pokud s meditacemi začínáte, mít za sebou certifikovaného učitele, který vám poskytne oporu - klidně jen svou přítomností.

Nicméně, pokud se rozhodnete meditaci praktikovat sami, dělejte to s respekem k vašemu vlastnímu tělu. Pokud se během meditace budet cítit unavení, slabí, bude se vám točit hlava... klidně si chvíli odpočiňte - sedněte si, lehněte si a jen na chvíli pozorujte svůj dech. Jakmile budete cítit odpočatě, pomaličku a opatrně se vraťte zpátky do pohybu.

Vždycky myslete na to, že meditace je vaše osobní cesta. Neexistují v ní žádná svazující pravidla, která by se nutně musela dodržovat. Pokud máte chuť tančit na úplně jiný druh hudby, která vás dokáže dostat hlouběji do meditace, klidně to udělejte. Máte potřebu si odpočinnou, udělejte to. Nasloucheje svému tělu a svým pocitům. Jedině tak se můžete naladit na sebe samotné a meditaci si naplno užít.

Žádné komentáře:

Okomentovat

F