neděle 25. srpna 2019

Jak na hormonální akné přírodní cestou (část 1)

Akné je nejčastějším kožním onemocnění, kterým trpí miliony lidí po celém světě. Ve věkové skupině 12-24 let se s tímto problémem setká zhruba 85 % lidí. Objevit se může ale i v pozdějším životě vlivem mnoha faktorů. Akné je sice "jen" kožní onemocnění, dokáže ale pořádně ovlivnit i naši psychiku, narušit sebevědomí a náš obraz sebe samých. Jednou z nejčastějších příčin akné je hormonální nerovnováha, která se podílí na nadměrné tvorbě kožního mazu a zvýšené zánětlivosti v těle.

Nikdy mě nebavila biologie. Pamatuju si ale, že když jsme na gymplu začali brát hormony, na chvíli jsem se probudila. Látka byla docela zajímavá - hormony totiž ovlivňují mnohé důležité procesy v našem těle. Jejich nerovnováha - nízká nebo naopak přílišná hladina může vést ke spoustě zdravotních problémů, které jsou nepříjemně vleklé a nedá se jich zbavit. Každý problém má totiž svého původce a tomu je potřeba se kouknout na zoubek, namísto tlumení symptomů.

Testosteron

Hlavním hormonem, na který třeba dát pozor v souvislosti s akné, je testosteron. Testosteron je hormon ze skupiny androgenů. Jde o mužský pohlavní hormon, který se přirozeně v malém množství vyskytuje i v ženském těle (cca 15 and 70 ng/dL, u mužů zhruba 280-1100 ng/dL). Jeho aktivita je výrazná především v pubertě, kdy se u kluků stará o růst pohlavních orgánů, ochlupení a nárůst svalové hmoty. V pubertě a poté v těhotenství zvýšenou aktivitu androgenů ale zažívají i ženy.

Nízká hladina androgenů způsobuje nízké libido (menší chuť na sex), chronickou únavu a zvýšenou náchylnost k osteoporóze a zlomeninám.

Když je jich naopak příliš, způsobují u žen hlubší hlas, nepravidelnou menstruaci, malou velikost prsou, slábnutí vlasů, nadměrný růst chloupků na obličeji, na hrudníku a kolem bradavek, zhoršení PMS, výkyvy nálad a v neposlední řadě také akné. Testosteron mimo jiné stimuluje tvorbu kožního mazu, jehož zvýšená produkce je jedním z faktorů, které způsobují vznik akné.

Právě kvůli zvýšené produkci testosteronu mnoho lidí trpí akné právě v pubertě a poté se kůže začne zlepšovat. Hormonální nerovnováha ale může nastat i v dospělosti - přetrvat z puberty nebo vzniknou vlivem životního stylu, používání hormonální anikoncepce, ale také přirozeně během těhotenství, kojení a při menopauze.


Hormonální akné


Hormonální akné v pubertě se nejčastěji objevuje v oblasti "T-zóny", tedy čela, nosu a brady. U dospělých je častější kolem čelisti a na dolní části tváří. Jeho projevy mohou být různé. Může se objevit v podobě černých teček (= komedony, které jsou na povrchu kůže otevřené) nebo bílých pupínků, které jsou uzavřené pod povrchem kůže. V horším případě se mohou pod kůži tvořit hnisavé cisty, které mohou být velmi citlivé a bolestivé na dotek.

Přírodní léčba


Hormonální nerovnováhy lze řešit léky i přírodní cestou. Sama mám s léčbou akné (bohužel) několikaleté zkušenosti a konečně mám pocit, že se stav mojí kůže dostal do výrazně lepšího bodu. Přesto bych ráda na začátek všech tipů upozornila, že léčba je opravdu hodně individuální a to co může fungovat u jednoho člověka, nemusí zabrat u jiného. Vím, jak zdlouhavé a naprosto zoufalé o někdy může být. Já sama mám dost velký odpor k lékům a nadbytečné chemii, ale naprosto chápu, že se někdo rozhodne pro "klasickou" léčbu antibiotiky a prášky jako je roaccutane nebo aknenormin. Tyto léky sice mohou mít poměrně dost nežádoucích vedlejších účinků, ale u spousty lidí byly účinné a problémů s akné je zbavily.

Pokud se přesto rozhodnete raději pro přírodní "alternativní" cestu, zkuste se ideálně poradit s profíkem, který se tímto zabývá - ať už to bude naturopat, fytoterapeut nebo třeba praktik čínské medicíny, a tento článek berte spíš jako inspiraci pro drobné změny, do kterých se můžete vrhnout sami :)

Skladba stravy


Hladinu hormonů ovlivňuje z velké části skladba našeho jídelníčku.

Zvýšenou aktivitu androgenů způsobuje mimo jiné příliš velké množství nasycených tuků, které najdeme v živočišných tucích, kokosovém a palmovém oleji nebo čokoládě.

Problematické mohou být také mléčné výrobky. Kravské mléko je přirozeně určeno pro to, aby telata správně rostla a nabírala na váze. Obsahuje tak mnoho anabolických hormonů, mezi které patří právě testosteron, růstový hormon (GH) a inzulín.

Podle zastánců alkalické stravy může pomoci také omezení kyselinotvorných potravin, mezi které patří například právě mléčné výrobky, ale také většina druhů ořechů, arašídy, káva, alkohol, rýže, těstoviny, pečivo a umělá sladidla.

Hladinu testosteronu, DHT a DHEA (taktéž androgeny) může snížit také vyšší příjem vlákniny. Vlákninu najdeme v podstatě ve všech kategoriích rostlinné stravy - v ovoci, zelenině, luštěninách, oříšcích a semíncích nebo celozrnných obilovinách. Skvělou volbou je například avokádo, které navíc obsahuje beta-sitosterol, který kontroluje hladinu stresového hormonu kortizolu, quinoa, která díky komplexním sacharidům hlídá hladinu krevního cukru nebo třeba brokolice, která podporuje rovnováhu ženského hormonu estrogenu.

Do stravy zařaďte také omega 3 a 6 mastné kyseliny. Nejlepším rostlinným zdrojem omega trojek je lněné semínko a hlavně lněný olej, který můžete přidávat do salátů nebo hotových jídel (je vhodný pouze pro studenou kuchyni). Omega 6 najdete zase například ve slunečnicovém oleji.

2 komentáře:

  1. Zajímavý článek, pro někoho s problémy rozhodně cesta, jak pomoci. Moc se mi líbí styl, jakým stavíš svůj obsah, je to vše "faktické" a zajímavé. :)

    OdpovědětVymazat

F