neděle 17. března 2019

Jak přestat přemýšlet (část 2): Meditace

Overthinkingem trpí přes 70% mladých lidí do 35 let. Nadměrné přemýšlení je dost stresující - nemůžete kvůli němu spát, nemůžete se pořádně soustředit na práci, učení nebo i na běžnou konverzaci. Hlavou vám pořád dokola běhá spousta myšlenek, které často ani nedávají dohromady žádný smysl. Overthinking se může dokonce podílet na rozvoji úzkostí a depresí. Jak na chvíli vypnout a tok myšlenek alespoň trochu zpomalit?

Nádech. Výdech.
Dechová cvičení pomáhají zklidnit tělo i mysl. Kdykoliv mám pocit, že jsem až moc "roztěkaná", přemýšlím nad sto věcmi najednou a mám pocit, že se toho na mě valí tak trochu moc ... pomáhá mi na chvíli se zastavit a zaměřit se na svůj dech. Pokud sedíte doma a máte na to prostor, zkuste na chvíli i zavřít oči a vnímat jen svůj dech. I pokud ale zrovna běžíte po ulici a cítíte, že alespoň vaše mysl potřebuje trochu zklidnit ... zkuste nádech i výdech vědomě o něco prodloužit a zpomalit.

(Nejen) přes spaním mi pomáhá obzvlášť tzv. "5-7-8" dýchání. Nadechněte se na 5 dob, na 7 dob dech zadržte a př výdechu napočítejte do 8. Zopakujte několik dlouhých, klidných nádechů a výdechů, potom přestaňte počítat doby a jen se vědomě snažte výdech udělat o něco delší, než nádech. Pokud chci mysl úplně vypnout a nemotat sem ani žádné počítání, ráda používám na mobilu aplikace Prana Breath, kterou si můžete zdarma stáhnout na Google Play :)

O tom, jak se znovu-naučit dýchat si můžete přečíst také v jednom ze starších článků na tomto blogu.

Dynamická meditace
S myšlenkou aktivních meditací přišel indický guru Osho. Oshovy dynamické meditace počítají s tím, že moderní člověk je tak zahlcen svými myšlenkami a neustále se měnícím světem okolo sebe, že prostě nedokáže jen v klidu sedět v tureckém sedu jako buddhističtí mniši v Himaláji, ale potřebuje ze sebe nejdřív tenhle vnitřní neklid dostat určitou katarzí. Dynamická meditace tak skládá s několika fází, během kterých nejprve plně uvolníte všechny své zadržované myšlenky a emoce a zklidníte tak své tělo i mysl. Na veřejné "lekci" Oshovy meditace jsem byla osobně dvakrát a v obou případech to byl neskutečný zážitek. Asi nikdy v životě jsem nevydržela tak dlouho bez jediné myšlenky v hlavě.

Oshovy meditace je možné provádět i individuálně, ale podle mě mají daleko větší účinek, pokud je provádíte ve větší skupině. Pokud máte pocit, že by vám něco podobného dokázalo teď pomoct, ale nemáte možnost se zúčastnit žádné skupinové meditace, na youtube najdete aktivní meditace na podobném principu, které můžete vyzkoušet pohodlně sami doma :) V poslední době mě nadchla obzvlášť tato šamanská meditace.
Řiďte se nejen provádějícím hlasem, ale hlavně vlastními pocity a potřebami. Pokud budete mít chuť během meditace jen sedět a poslouchat, je to na vás. Můžete ale klidně vstát a začít tancovat, skákat, dupat ... nebo jakkoliv jinak napomoct "odšpuntování" svých myšlenek a emocí.

Žádné komentáře:

Okomentovat

F