pátek 11. května 2018

Hravá jógová inspirace

Jóga pro mě už dávno není o jednotlivých pozicích. Ráda při cvičení hledám svůj vlastní styl plynutí a prolínání pozic tak, aby byl pohyb lehký, provázaný a hravý ... Hravost je něco, co často v jógových lekcích chybí. A přitom je tak důležitá! Improvizace a následování potřeb naše vlastního těla by měla být součástí každé jógové praxe.



Józe se věnuju přes čtyři roky a poslední dobou mě baví čím dál víc. Občas mám potřebu protáhnout se a uvolnit celé tělo, jindy si zase chci prostě hrát - hrát si s vlastním pohybem, s různými pozicemi a různými způsoby spojování jednotlivých pohybů. Když se napojím na svoje tělo, nemusím o cvičení vůbec přemýšlet. Splynu s pohybem a jsem jen teď a tady.

I při cvičení je ale občas potřeba inspirace. Tu můžete načerpat na veřejných jógových lekcích, na jógových kurzech a festivalech, i na internetu. Všem bych přála zažít jógovou lekci s Deepem Kumarem, Jai Sugrimem nebo Atmikou Noerren (na Deepa můžete zajít v létě do YoFyzu v Olomouci, Jai a Atmika byli hosty na jógovém festivalu v Ostravě a pokud se tu někdy znovu objeví, moc doporučuji navštívit některou z jejich lekcí). Inspiraci můžete ale načerpat i na sociálních sítích, které jsou dnes jógou úplně přeplněné - a i proto bych se ráda podělila o pár svých favoritů :)

Umění přirozenosti
Vždycky mě fascinovalo, jak někteří lidé umí vytvářet "umění" svým vlastním tělem. Hodně mě v tomhle ohledu zaujal profil Nude Yoga Girl, která fotí nahé jógové pozice a umělecké akty - na fotkách není "nic vidět" a přitom ukazují krásu lidského těla v jeho absolutní přirozenosti. Ty fotky jsou důkazem toho, že na nahém těle není nic nevhodného a vyzývavého ... ale že jsou naše těla tak trochu umělecké kousky :)


Hravé plynutí
Allie Michelle je americká jogínka a umělkyně. Letos jí vyšla její první kniha básniček "Exploration of a cosmic soul" (kterou můžete koupit na bookdepository s poštovným do ČR zdarma - anglickou poezii objednávám jedině tam a nikdy nebyl problém :) Její videa na instagramu jsou spojením jógy a tance (dřív se věnovala baletu) a jsou nádhernou ukázkou toho, jak může být jóga hravá a kreativní.


Jóga jako lék
Jóga je lékem pro všechny negativní věci v našem životě - pro všechny nemoci, špatné nálady, úzkosti a deprese ... Jógu "na všechno" si můžete zacvičit podle videí od Adrienne, která tvoří jógové sekvence pro různé specifické účely - najdete tu jógu proti stresu, jógu pro zlomené srdce i jógu proti kocovině (a ta fakt zabírá! Ozkoušeno!)


Síla nebo pružnost?
Karolínu sleduju asi dva roky a od chvíle, kdy před pár měsíci přidala první jógové video, se neskutečným tempem posunuje pořád dál a dál a její jógové pokroky jsou mojí velkou motivací. Na velkou část pokročilých jógových pozic není vůbec potřeba síla a roky trénování. Základem je většiny pozic je spíš flexibilita, pro kterou je potřeba alespoň pár minut denně věnovat protahování. U sebe pozoruju velký pokrok v pružnosti díky jin józe, která je jemná, opatrná a ohleduplná k našemu tělu, zatímco protahuje svaly a tkáně uvnitř našeho těla, a nenásilně tak zvyšuje flexibilitu celého těla.


Možnosti lidského těla 
Practise. Practise. Practise. A třeba budem mít jendou aspoň poloviční sílu a ohebnost, jako Ania :)

Nezávislost
Jóga je prostě pro každého. Je kreativní, zábavná, hravá a každý si v ní může najít to své. Cvičit můžete kdykoliv a kdekoliv ... bez výmluv :)
Příspěvek sdílený Zuzana Klingrova (@zuzana_klingrova),

Jak na to?
Pokud máte inspirace dostatek, ale netušíte, jak se do některých pozic vůbec dostat .. Koukněte třeba na instagram inflexibleyogis, kde najdete návody na různé pozice, rozehřátí a nácvik na pokročilejší ásany :)

Crow pose is an excellent posture for developing strength in the wrists, shoulders, elbows, back, and core. Because it works on the scapula, core, and back, it can also decrease back, neck, and hip pain. Save this for your personal practice and tag a friend that could benefit, they will thank you!! Thanks for sharing @roxanne_yoga #inflexibleyogis ・・・ Preparing for Bakasana Crow ✨ Let's start by warming up the wrists, opening the shoulders and upper back from Cat to Eagle pose while working the core when we actively draw the belly in, lengthening the tailbone down to the knees. Do both sides. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ In Low Boat variations, make sure your lower back is not arching off the ground. Hug your ribs into your spine as you press the back of your kidneys down. When you reach Supine Crow, squeeze knees to triceps, heels to bum as you push your palms up to the sky to lift the shoulders higher. 🔥🔥🔥 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Hold each pose 5- 8 breaths Eagle Boat variation: 5 times each side Repeat sequence twice
Příspěvek sdílený Yoga For The Non Flexible (@inflexibleyogis), 

4 komentáře:

  1. Páni, díky za tenhle článek, je hodně inspirativní! Já nedávno začala cvičit jednoduchou jógu vždy ráno před školou, sice si musím přivstat, což nesnáším vstávání xDD, ale vždy se pak cítím daleko lépe.:) Ale ty holky tady, to je teda ode mě úplně jiný level. :DD
    Ann

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám radost :) Já spoustu z těch pozic taky nezvládám, a to cvičím cca 4 roky :D Ale i s pár pozicemi si můžeš poskládat svou vlastní flow ... Hlavně, že se díky tomu cítíš fajn :)

      Vymazat
  2. Jé, krásný článek! S jogou jsem začala přes pár měsíci a děkuju za ní. Protože nejenom, že se cítím líp, ale zároveň mi zmizely bolesti zad a únava. Možná je to jen nějaký placebo efekt, ale možná za to může právě jóga. :) Začala jsem právě s cvičením podle Adrienne, má to všechno fakt hezky promakaný, to se musí nechat. :) Jinak ty profily znám, kromě tý tanečnice Allie. Ale je fajn, že jsi mi jí ukázala, dost se v ní vidím. Dřív jsem taky tancovala a vždycky, když cvičím podle někoho, stejně si tam přidávám tyhle malý prvky, viz to "tancování" rukou atd. :D
    Michelle B - blog :)
    Facebook - portfolio

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) To je paráda.Já jsem původně taky začala s jógou z části kvůli bolestem zad - měla jsem náběh na skoliózu a po nějaké době cvičení jógy už se mi vůbec nestává, že bych měla nějaké bolesti zad :)

      To tancování v józe je super :D Já jsem byla vždycky naopak hrozný dřevo, ale teď mě tanec baví čím dál víc :)

      Vymazat

F