pondělí 4. prosince 2017

Jóga pro (sebe)lásku

Nedostatek (sebe)lásky občas trápí většinu lidí. Jednou z účinných metod proti těmto stavům je jóga. V tomhle článku vám představím ultimátního průvodce jógou pro sebelásku - aneb jak si vytvořit kolem sebe a uvnitř sebe milující prostředí pomocí jógy, meditace, léčivých minerálů, vůní a hudby :)


Jak to všechno funguje (a není to celé blbost?)
Přistihla jsem se, že začínám na blog psát články o věcech, kterým nemusí každý věřit. Ať už je to práce s krystaly, meditace a vizualizace, zákon přitažlivosti nebo měsíční energie, všechny z těchto věcí spousta lidí vnímá jako výmysly. Nejsem tu od toho, abych říkala, co je pravda a co ne, jestli je to všechno vědecky ověřené a kdesi cosi. Věřím, že když člověk něčemu věří, prostě to funguje. A pro mě tyhle trochu "alternativní" aktivity prostě fungují.

Sama jsem se několikrát přesvědčila, že když si něco skutečně přeju a věřím, že se to vyplní, většinou se to vyplní - a často v momentě, kdy bych to vůbec nečekala. Že po józe a meditaci je mi vždycky tak nějak líp. A i určitá hudba, vůně a používání krystalů má na mě svůj vliv.

Takže ... jak to celé funguje? To nechám na vás :) Bude to fungovat přesně tak, jak to bude chtít vnímat.

Krystaly
Když jsem byla malá, vždycky mě fascinovat sbírat různé kamínky - ať už to byly polodrahokamy na řetízku nebo různě barevné kamínky posbírané v létě na pláži. Určité minerály v sobě mají ale větší sílu, než jiné. Dokážou léčit jak naše fyzické tělo, tak i to emocionální, které může být často taky pěkně polámané a oslabené.


Jak kameny používat
Existují různé způsoby použití krystalů k získání pozitivních účinků. Můžete je nosit u sebe jako talisman, můžete je nosit jako korálky na náhrdelníku nebo náramku ... Také se dají využít při meditaci, kdy je stačí po dobu meditace držet v ruce nebo položené na části těla, která potřebuje vyléčit. Použít je můžete i u jógy - buď si je při cvičení rozprostřít před sebe, podržet je v ruce při závěrečné meditaci nebo si z nich vyrobit tzv. krystalovou mřížku.

Velký výběr krystalů najdete třeba v e-shopu Nefertitis.cz. Můžete si vybrat s různých velikostí a tvarů kamenů a najít tak přesně ten typ, který vám bude vyhovovat. Také si můžete zvolit mezi surovými minerály nebo broušenými. Kromě samotných kamenů na stránkách najdete také různé šperky z minerálů, dekorace do bytu nebo různé meditační a esoterické pomůcky.

Kameny dodávají pozitivní energii a odstraňují tu negativní. Proto je potřeba jednou za čas kamínky očistit a "nabít". Stačí je propláchnout pod tekoucí vodou nebo je dát na chvíli do misky s vodou. Po očištění nechte minerály nabít na slunečním nebo měsíčním světle (některé krystaly, například růženín, není vhodné nabíjet na přímém slunečním světle, protože by mohly vyblednout).

Pro dnešní jógovou seanci se vám mohou hodit tyto krystaly:
  • Růženín - kámen lásky a harmonie, čistí a otevírá srdce, má zklidňující účinky
  • Fluorit - zbavuje vzteku, zoufalství a deprese, zvyšuje sebedůvěru
  • Křišťál - univerzální kámen, harmonizuje energii, povzbuzuje psychiku
  • Howlit/Magnezit - probouzí v nás sebelásku, zklidňuje, pomáhá proti nervozitě
  • Lepidolit - podporuje lásku a harmonizuje vztahy, zmírňuje stres, vyrovnává výkyvy nálad 
  • Sodalit - zvyšuje sebevědomí, urovnává zmatené myšlenky, dodává odvahu
  • Karneol - dodává odvahu a zlepšuje komunikaci, posiluje sebedůvěru
  • Achát - podporuje sebedůvěru a napomáhá sebe-poznání, dodává upřímnost k sobě samému
Krystalová mřížka
Krystalová mřížka je v podstatě jakékoliv uspořádání krystalů. Ať už si je naskládáte do řady na poličku, nebo si z nich vyrobíte nějaký obrazec, vytváříte si tak krystalovou mřížku. Často se jako šablona pro tuto mřížku používají tvary z "posvátné geometrie" - květ života, strom života, mandaly ...
Vůně
Dalším bodem přípravy je aromaterapie - hra s vůněmi. Můžete použít vonné svíčky, meditační tyčinky nebo aromalampu s esenciálními olejíčky. Pro naše účely jsou vhodné například tyto vůně:

  • růže
  • levandule
  • ylang ylang
  • santalové dřevo
  • růžové dřevo
  • kardamon
  • cedrové dřevo
  • jasmín
  • geranium
  • skořice

Jógová sestava
Až budete mít všechno potřebné připravené, hoďte na sebe pohodlné oblečení a potkáme se na podložce :)
Sestava spojuje pozice pro uvolnění a pro podporu funkce kořenové, srdeční a krční čakry.

Protažení v sedě
Začneme v sedě, s nohama od sebe. Před sebe si můžete podle potřeby naskládat bolster, polštářky, srolovanou deku nebo cokoliv jiného, co máte po ruce a co vám umožní větší uvolnění v pozici.
S nádechem protáhněte ruce vzhůru a s výdechem klesněte na zem - nesnažte se dostat co nejdál do pozice, nechte tělo jen klesnout. Záda mohou být při yin józe kulatá.


Stonožka
Dejte nohy k sobě, opět s nádechem vytáhněte ruce nahoru a s výdechem spusťte tělo dolů. Na nohy si můžete zase naskládat polštářky.



Poloviční motýl
Jednu nohu přitáhněte k sobě a druhou nechte ve stejné pozici jako u stonožky. Položte si ruce/předloktí podél natažené nohy (pokud dosáhnete a je vám to příjemné, můžete chytit chodidlo nebo kotník). Pokud cítíte tlak v koleni, můžete si ho zespodu podložit dekou nebo polštářkem.
Pozici opakujte i na druhou nohu.


Ucho jehly
Nohy si opět přitáhněte k tělu. Pravý kotník si položte na levé stehno a rukama si nohu lehce přitáhněte k sobě. Vydržte na několik nádechů a poté opakujte na druhou nohu.



Spící jelen
Tato pozice může vypadat zpočátku docela složitě, ale určitě si ji nakonec zamilujete. Pro mě je to asi ta nejpohodlnější pozice v józe vůbec.
Začněte v sedě - levé chodidlo směřuje ke konci páteře, pravé se dotýká zadku. S nádechem se narovnejte a s výdechem se vytočte na levou stranu a lehněte si na zem. Můžete se podložit opět dekou nebo polštářkem.

Pozici zopakujte také na druhou stranu.


Savasana
Nakonec si lehněte na záda, nohy nechte od sebe na šířku podložky, ruce položte na zem mírně od těla, dlaněmi vzhůru.

Savasana je ne vždy úplně oblíbenou pozicí. Spousta lidí tuto pozici na závěr jógové lekce přeskakují, protože jim tohle "ležení" připadá jako ztráta času, nebo si v hlavě přebírají, co všechno musí po lekci zvládnout zařídit ... A tak jim uniká kouzlo této jednoduché a přitom jedné z nejsložitějších pozic.

Dneska je ale na programu jóga pro sebelásku. A tak zapomeňte ještě na chvíli na všechny starosti a dopřejte sami sobě tu chvíli uvolnění v pozici mrtvoly - savasaně. Můžete v ní zůstat minutu nebo klidně deset minut. To záleží už jen na vás. Vnímejte, jak je vaše tělo uvolněné a zklidněné, vnímejte vůně kolem sebe a zaposlouchejte se do hudby i vzdálených zvuků.

Hudba
Hudba na nás má obrovský vliv. Ať už jsme v jakékoliv náladě, některé písničky nás dokážou rozveselit i v těch nejhorších dnech a u jiných se nám chce brečet, i když se nám zrovna všechno daří a jsme spokojení.
Já u jógy nejčastěji poslouchám nazpívané mantry, zvuky přírody nebo pomalou akustickou hudbu - třeba soundtracky z filmů. Můžete taky vyzkoušet tzv. "solfeggio vibes", což jsou vibrace, které by měly údajně mít vliv na různé aspekty našeho života (například - 639 Hz - komunikace a vztahy)


Žádné komentáře:

Okomentovat

F