neděle 26. listopadu 2017

Yin jóga pro lepší spánek

Věc, kterou na zimě opravdu nemám ráda, jsou rána. Studená, mrazivá a temná rána, kdy to poslední, co bych chtěla udělat, je vylézt zpod teplé peřiny. V zimě, kdy se celá příroda na chvíli zastaví a odpočívá, bychom i my měli zpomalit a načerpat energii. Proto je důležitý spánek - nezáleží ani tolik na délce, jako spíš na kvalitě. Když jdeme o víkendu spát pozdě po půlnoci, celou noc se převalujeme a spíme až do oběda ... většinou nám to na energii nepřidá. Dobrým pomocníkem před spaním může být jóga - určitě ale volte méně dynamický typ jógy, která protáhne vaše tělo, uvolní ho a zklidní. V článku vám ukážu pár pozic, které jsou pro tyto účely perfektní.

Podložka pro maximální pohodlí
Na Yin jógu a podobné jógové styly je vhodná měkčí, tlustší podložka. Není nutné, aby měla protiskluzovou vrstvu, protože většina pozic je prováděna v leže a je proto důležitější, aby byla pohodlná. Já na cvičení momentálně používám podložku Flexmat, která se na tyhle účely přesně hodí. Je vyrobená z neoprenu a má tloušťku 6mm, takže s ní můžete cvičit i venku nebo na studené podlaze a nebude vám zima, ani vás nebude nic tlačit :)

Kočka
Začneme protažením zad v pozici kočky. Dlaně a kolena máme na podložce, s nádechem záda vyhrbíme a s výdechem záda zase zakulatíme. Opakujeme alespoň pětkrát. Pozice kočky pomáhá proti bolesti zad, kterou trpí mnoho z nás kvůli dlouhému sezení u počítače/mobilu/v lavici ve škole. 
Díky tomu, že je pohyb synchronizovaný s dýcháním, pozice také uvolňuje mysl a zbavuje stresu.



Pozice dítěte
Jednou z nejznámějších odpočinkových pozic v józe, je pozice dítěte. Pro větší protažení natáhněte paže před sebe a dlaněmi zatlačte do podložky. Můžete ale paže nechat i podél těla - v pozicích jde především o to, abyste se cítili příjemně, proto volte variantu, která je vám nejpohodlnější. 
Pozice dítěte uvolňuje záda, zlepšuje trávení a zklidňuje mysl.


Holub
Holub je výbornou pozicí pro otevření a uvolnění kyčlí. Protahuje svaly nohou a hýždí, zlepšuje flexibilitu a. Začněte v polovičním tureckém sedu - pravou nohu před sebou pokrčte, levou nohu nechte nataženou dozadu. Dlaněmi se můžete opřít o podložku nebo můžete na podložku položit předloktí nebo celé paže. Záleží na možnostech vašeho vlastního těla. V pozici vydržte na několik nádechů a opakujte na opačnou nohu. Pokud vám připadá, že "padáte" na jednu stranu, podložte si bok bločkem nebo srolovanou dekou, aby vám pomohl držet stabilitu a získali jste tak z pozice maximum.



Štěně
Jedna z mých nejoblíbenějších yin jógových pozic, je pozice štěněte. Začněte v pozici dítěte, pažemi sjeďte o něco víc dopředu a vystrčte zadek. Tahle pozice je opět výborná pro uvolnění zad - především horní části zad a ramen. Otevírá hrudník a zbavuje chronického ztuhnutí ramen a krku. 


Motýl
Sedněte si, pokrčte obě nohy a položte paty proti sobě. Rukama se chytněte za kotníky a s výdechem pokládejte hrudník na zem, kam nejdál dosáhnete. Pozice motýla skvěle protáhne vnitřní stranu stehen, kolena a boky. Pomáhá odstraňovat únavu nohou po dlouhém chození a stání. Je také vhodné tuto pozici cvičit při menstruaci.


Předklon v sedě
Poslední pozicí se třemi variantami je předklon v sedě. Při yin a restorativní józe byste při předklonu neměli příliš tlačit a snažit se tělo táhnout někam, kde to není příjemné. Předklon je většinou "kulatý" a v podstatě byste se měli jen svěsit a nechat vlastní váhu, aby vás do pozice dostala.
Začněte v pozici v sedě s rozkročenýma nohama. Nadechněte se a s výdechem položte dlaně nebo předloktí před sebe na podložku. Vydržte na několik nádechů a výdechů a pokračujte předklonem na pravou a levou stranu.




Podložku zakoupíte na healthlife.cz

3 komentáře:

  1. Sakra ty jsi ohebná! :D Také jsem si dneska dávala jógu :) u předposledního obrázku dám ruce tak možná na dlaně, na lokni ani prd :D :D

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ohebná? Já si právě připadám hrozně ztuhle, jak jsem poslední měsíce tomu cvičení moc nedávala :D .. tak díky za povzbuzení :D

      Vymazat
    2. Ešte chvíľu cviku a budeš ešte viac ohybnejšia. :) Super článok a idem si rovno zacvičiť podľa teba :)
      https://bettyblogbmk.blogspot.sk/

      Vymazat

F