pondělí 6. listopadu 2017

3 nejsnadnější meditační techniky

Meditace nemusí být nijak složitá. Nemusíte sedět hodiny v tureckém sedu, nemusíte poslouchat indickou hudbu pokud to zrovna není váš styl, nemusíte znát žádné speciální techniky. Tři způsoby meditace, o kterých vám dneska řeknu, vám zaberou jen pár minut. Můžete je provádět při cestě autobusem, přes spaním nebo v jakékoliv chvíli, kdy se cítíte ve stresu a potřebujete se zklidnit.



Mezera mezi myšlenkami
Cílem všech meditačních a jógových technik, je dosáhnout klidu mysli. Zbavit se nekonečného proudu myšlenek a alespoň na chvíli prostě "vypnout". Užít si to nádherné ticho alespoň na zlomek sekundy. Tohle ticho se nachází mezi každou myšlenkou - každým slovem, které nám prolétne hlavou. Jednou z technik meditace je proto soustředění na tuhle mezeru, na tuhle chvilku ticha. Zkuste na chvíli zavřít oči, párkrát se zhluboka nadechnout a chvíli vnímat své myšlenky. Nesnažte se je následovat, jen vnímejte, že tam jsou a nechte je zase odplynout. Postupně se zkuste více soustředit na mezeru mezi jednotlivými myšlenkami a postupně se ji snažte prodlužovat.

Meditace vděčnosti
Když mám dobrou náladu, je pro mě daleko snadnější, všímat si věcí, za které jsem ve svém životě vděčná. Jsem šťastná za svou rodinu, své kamarády, raduju se z maličkostí - když sedím v čajovně a popíjím teplý čaj, když venku svítí sluníčko nebo prší, když se černá tužka v mojí ruce rozjede po papíře ...

Ty věci jsou tu pořád. Ať už mám dobrou nebo špatnou náladu. Jsou tu pořád a jen si je občas dost dobře neuvědomuji.

A právě s tím dokáže skvěle pomoct meditace vděčnosti. Jen si na chvíli sednout, zklidnit svůj dech a své tělo a nahlas nebo jen v hlavě si říct pár věcí, za které jsem zrovna teď vděčná.

Body sken
Ještě než jsem vůbec tušila, co je to meditace, s taťkou jsem jako malá poslouchala na kazeťáku jednu relaxační nahrávku. Pamatuju si, že jsem u ní tenkrát nebyla vůbec schopná vydržet a hrozně mě to nebavilo ... No a za pár let se tahle základní meditační technika stala součástí mého každodenního usínacího rituálu.
Jde o techniku zklidnění těla, kdy si pohodlně lehnete na záda (páteř by měla být narovnaná) a postupně se vnitřně soustředíte na jednotlivé části vašeho těla. Uvolňujete veškeré napětí, všechny svaly - paží, nohou, zad, obličeje ... Cítíte jak vaše tělo těžkne a zklidňuje se.
Tahle metoda je skvělá jako začátek jakékoliv jiné meditace nebo právě v noci, kdy nemůžete usnout.


Používáte některou z těchto metod? :) 

1 komentář:

  1. poslední metodu děláváme na konci lekce jógy v šavásáně, kdy se má tělo po cvičení zcela uvolnit.

    OdpovědětVymazat

F