středa 16. srpna 2017

Jak se naučit dýchat

Od okamžiku, kdy jsme se narodili, schopnost dýchání jsme měli v sobě. Nikdo nám nemusel vysvětlovat, jak na to. Prostě jsme to věděli. Jenže postupem času, stejně tak, jako se odnaučujeme radovat se z věcí kolem nás, přirozeně komunikovat a navazovat vztahy ... ztrácíme i schopnost přirozeně dýchat. Buď tlačíme náš dech přes jeho hranici nebo naopak nejsme schopni využívat plnou kapacitu našich plic. Správným dýcháním můžeme zklidnit naše tělo i mysl, zbavit se stresu, únavy a bolesti hlavy :)

Jak se naučit dýchat
Poznámka pro začátek - rozhodně neříkám, abyste každou vteřinu svého dne řešili, jestli dýcháte správně. Jestli dýcháte moc rychle nebo moc pomalu, moc krátce nebo moc silně ... Berte tento článek spíš jako inspiraci ke své jógové a meditační praxi, kde je na dech kladen větší důraz. Při pravidelném procvičování je možné se naučit takto dýchat úplně přirozeně, aniž bychom na to museli myslet :)

Přirozený rozsah
Když dýcháme "normálně", většinou je náš dech docela krátký. Když nám někdo řekne "dýchej zhluboka", představíme si pravidelnou prohlídku u doktora a nadechneme se rychle a prudce tak, že nás z toho skoro rozbolí hlava. Táhneme náš dech až kamsi za hranici a myslíme si, že je to tak správně, protože používáme celý rozsah našeho dechu. Přirozený rozsah poznáme tak, že se nadechneme a necháme dech dojít tam, kam přirozeně sám dosáhne. Jakmile ucítíte, že sami tlačíte a snažíte se s dechem dosáhnout ještě dál, už zbytečně vytváříte tlak v těle i mysli. 

Zkuste si chvíli sednout, páteř držte vzpřímenou (pokud vám to z nějakého důvodu dělá problém, raději se opřete o židli nebo o zeď, abyste seděli opravdu rovně), ramena volně padající dolů a zbytek těla uvolněný. Zavřete oči. Nadechněte se, tak aby váš dech ani nebyl slyšet. Volně, lehce a pomaličku. Dech se v určitém bodě zastaví. Z toho bodu ho lze vůlí táhnout dál - což přesně nechceme. Místo toho chvíli dech zadržte a poté stejně pomalu a uvolněně vydechněte. Zopakujte několik nádechů tímto způsobem a poté zkuste pár nádechů způsobem, na který jsme zvyklí od lékaře. Dýchání s přirozeným rozsahem dechu je uvolňující, zklidňující - oproti druhému způsobu dýchání, které vytváří tlak.

Správné držení těla
Náš dech je ovlivněn také naším držením těla. Vyzkoušejte si další pokus - sedněte si shrbeně, se zakulacenými zády a rameny. Hlavu lehce skloňte dolů a zkuste se párkrát nadechnout. Dech bude lehce přiškrcený, kratší a bude se jím vytvářet tlak ve spáncích. Když si naopak sednete s rovnou páteří, otevřeným hrudníkem, rameny uvolněně padajícími dolů a narovnanou hlavou ... dech se přirozeně prodlouží a bude uvolněnější.
Správnému držení těla bude určitě věnovaný některý z další článků :)

Dýchání do bránice
Když si představíte situaci, kdy jste ve stresu nebo se něčeho leknete a prudce se nadechnete - kam směřuje váš dech? Do hrudníku. Pokud dýcháme do hrudníku, náš přirozený dech je kratší a sevřenější. Bohužel tímto způsobem dýchá většina z nás po většinu času. Opět se tímto zvyšuje napětí v hlavě a mysli a je proto potřeba najít jiný způsob, jak zrelaxovat naše tělo. Přirozený dech směřuje do bránice, do břicha. Při nádechu se břicho zvedá a při výdechu bránice relaxuje, břicho klesá. 
Lehněte si na záda, ruce si položte na břicho a snažte si nadechovat do místa cca dva prsty nad pupkem - v józe se tomuto centru říká hara. Vnímejte, jak se břicho při nádechu zvedá a při výdechu zase klesá ...

1 komentář:

  1. Nebude dýchanie prispôsobené automaticky aj tomu koľko vzduchu reálne telo potrebuje? Samozrejme na účely ktoré spomínaš Ty, je to veľmi vhodné. A hlboký nádych v hektickom dni tiež nie je na zahodnie. Inak som ale zástancom nechať si telo dýchať ako chce :-)
    Na druhej strane ma veľmi zaujala pasáž s držaním tela. Musím vyskúšať, keďže mám na to ideálnu profesiu a záľuby :-D

    OdpovědětVymazat

F