neděle 18. června 2017

Mini Detox - ovocný den pro očistu organismu

Ideální pro očistu našeho těla, je jednou za čas zařadit půst. Třeba jen jeden den nejíst, jen pít dostatek tekutin a nechat tělo, ať si chvíli odpočine. Ale upřímně ... třeba já jsem se na takový "level" síly vůle ještě nedostala a celý den nejíst je pro mě naprosto nereálná představa. Proto alespoň čas od času zařazuji "ovocno-zeleninový" jednodenní detox. Ať už po nějaké oslavě, po dni kdy jsem se prostě jen tak cpala všemi možnými blbostmi nebo když cítím, že potřebuju celkový restart.
Jaké jsou tedy výhody a jak se do detoxu pustit ?

ovocný detox


Výhody
Jako jakýkoliv jiný detox, i tento jednodenní odlehčený jídelníček pomáhá na chvíli odlehčit našemu trávení. Ovoce a zelenina jsou potraviny, které se velmi rychle tráví a díky tomu nezatěžují na dlouho náš žaludek. Díky tomu se můžete zbavit nadýmání, bolesti břicha, zácpy. Když tento "program" budete opakovat, můžete se taky postupně zbavit únavy a získat více energie, vyčistit svou pleť a napomoci dosažení optimální tělesné váhy.

Pro větší účinek jezte hlavně potraviny s vysokým obsahem vody jako jsou okurky, rajčata, vodní meloun, řapíkatý celer, grapefruit nebo listová zelenina.

Když jsem poprvé tento detox zkoušela, bylo to úplně intuitivní a prostě jsem cítila, že potřebuju na chvíli odlehčit. V té době jsem sice jedla docela zdravě, ale pořád jsem měla pocit, že to chce nějaký "restart". Když jsem se potom ráno po svém očistném dni, kdy jsem toho snědla opravdu HODNĚ (několik banánů, broskví, velký kus melounu, meruňky, jahody + mísu zeleninového salátu ...), postavila na váhu, měla jsem asi o dvě kila míň. Váha často vůbec nevypovídá o tom, jestli je někdo tlustý nebo hubený, jestli na sobě pracuje, ale často může být naše trávící soustava tak "zanesená" vším, co do našeho těla dáváme, že se to tak výrazně projeví i na váze.

CO JÍST

  • čerstvé a mražené ovoce
  • čerstvá nebo na páře připravovaná zelenina 
  • bylinky, neslané koření
  • + pít hodně tekutin - voda, čaj

CO NEJÍST

  • živočišné výrobky (maso, mléčné výrobky, vejce)
  • sladidla (včetně medu, javorového sirupu, stevie apod.)
  • obiloviny
  • luštěniny
  • ořechy a semínka (nebo jen v malém množství)
  • hotové výrobky
  • sůl (pro dochucení jídla použijte bylinky nebo jen maličké množství soli)
ovocný detox

snídaně
Před snídaní vypijte velkou sklenici vody s citronem, případně můžete přidat trochu zázvoru a cayenského pepře.
Potom den začínám většinou velkou miskou ovoce. Jestli vám samotné ovoce přijde moc "nudné", můžete ho nahradit smoothie, raw banánovou zmrzlinou nebo tzv. smoothie bowl. Jednoduše smíchejte v mixéru čerstvé nebo mražené ovoce a zeleninu, přilijte přiměřené množství vody (podle požadované hustoty), naservírujte do misky, případně dozdobte čerstvým ovocem.

TIPY:

  • nicecream: 2-3 mražené banány + mražené nebo čerstvé maliny
  • detox smoothie: 2 banány + hrst špenátu
  • tropická smoothie bowl: mango + 1 banán + cca 1 hrnek ananasu
oběd & večeře
Na oběd a večeři doporučuji velkou mísu salátu - ideálně by měla být jeho základem listová zelenina jako je kapusta, špenát, polníček, rukola ... K ní přidejte čerstvou zeleninu podle chuti - okurky, rajčata, papriku, mrkev, ředkvičky nebo cokoliv vás napadne, případně můžete přidat třeba brokolici nebo květák připravovaný na páře. Další možností je také raw polévka - zatím se mi nikdy nepovedlo dokonale odhadnout poměr, ale zkuste rozmixovat pár rajčat s kouskem cibule, stroužkem česneku, oreganem, bazalkou, trochou vody a polévka je hotová do 5 minut :)

TIPY:

  • mrkvovo-řepný salát: 3 stření mrkve + 1 červená řepa + 1 jablko + 1/4 malého celeru (bulvy) + kousek křenu - očistíme, oloupeme a nastrouháme na jemno a zakápneme citronem
  • zelený salát: rukola + polníček + na malé kousky nakrájená cuketa + okurek + citronová šťáva
  • ovocno-zeleninový salát: čerstvý špenát + rukola + mango + pomeranč

svačiny
Kdykoliv budete mít mezi jídly hlad, dejte si další kousek ovoce nebo zeleniny. Zobejte třeba na kolečka nakrájenou mrkev nebo okurek nebo vás taky rychle může zasytit vodní meloun, díky svému vysokému obsahu vody.

Děláte si někdy očistné dny? 

Žádné komentáře:

Okomentovat

F