čtvrtek 23. března 2017

Rychle a zdravě - tipy pro uspěchané jedlíky

Důvod proč lidé často jí nezdravé jídlo není jen to, že jim samotné jídlo chutná. Často taky tvrdí, že nemají peníze a taky "čas na to připravovat si zdravé jídlo". Je přece o tolik rychlejší a snadnější sáhnout po rohlíku, namazat ho máslem, plácnout přes něj sýr a rychle ho do sebe nacpat. Nebo si uvařit instantní polévku, otevřít si kupovaný sladký jogurt s müsli nebo si ve městě koupit kebab nebo vietnamské nudle.
Ve skutečnosti ale na zdravém stravování není nic složitého a nic časově náročného. Když se budete držet následujících tipů, zmíněné výmluvy už nebudete moct použít :)

rychlé zdravé obědy
Zásoba zdravých potravin
Nejzákladnější věcí, která vám pomůže jíst zdravě, je prostě mít doma neustále dostatek zdravých potravin. Když nemáte žádné ovoce, zeleninu, zdravé obiloviny a luštěniny, tím spíš sáhnete po nějaké "hotovce". Doma byste za každých okolností měli mít:
  • Čerstvé a mražené ovoce (jablka, banány, mražené lesní ovoce ...)
  • Čerstvá a mražená zelenina (listová zelenina, mrkve, papriky, okurky, rajčata ...)
  • Luštěniny - čočka/fazole/cizrna/sója ..
  • Ořechy a semínka (ideálně namočené a opražené) - vlaššské, lískové, mandle ... + slunečnicová, dýňová, chia, lněná nebo jiná semínka
  • Vločky - ovesné/pohankové/rýžové ...
  • Mouka - špaldovou/pohankovou/kukuřičnou ...
  • Obiloviny rýže/pohanka/bulgur
  • Hotové směsy koření (doporučuji bylinkovou himalájskou sůl Cereus)
  • Lahůdkové droždí (dodá úžasnou chuť i tomu nejnudnějšímu jídlu)
  • Zdravé sladidlo - med/javorový sirup/stévii ...
  • Rostlinné mléko - ovesné, rýžové, mandlové, sójové ...
  • Rostlinný olej na studenou a teplou kuchyni - já používám nejčastěji na teplou kuchyni kokosový nebo Carotino a na studenou dýňový nebo olivový
Před-připravené jídlo
Nesnáším, když mám hlad, chci si dát třeba salát a musím umýt a nakrájet všechnu zeleninu. Většinou, když vážně spěchám, mě to natolik odradí, že si nakonec radši namažu chleba nebo si dám nějaké jiné, už hotové jídlo. Proto je skvělé vždycky mít po ruce už před-připravené potraviny, které stačí jen smíchat v misce a dochutit. Do ledničky si proto připravte:
  • Alespoň jeden druh listové zeleniny (hlávkový salát, polníček, kapusta, špenát ..) - umytou a nakrájenou
  • Alespoň 1 další druh zeleniny - např nakrájenou mrkev, okurek, papriku, umytá cherry rajčátka ...
  • Připravenou luštěninu - ať už v podobě čočky, cizrny nebo fazolí (uvařené nebo v plechovce) tofu, tempehu nebo seitanu
  • "Příloha" - uvařené brambory, rýži nebo třeba celozrnné/bezlepkové těstoviny 
Univerzální oběd/večeře
"A co vlastně jíš?" Tuhle otázku jsem slyšela už mockrát. Jako jedna z mála ze třídy nechodím na obědy během školního dne do jídelny a vařím si doma. Většinou přijdou domů po škole už dost vyhládlá a nechce se mi trávit čas dlouhou přípravou super složitého jídla. Ideálním řešením jsou pro mě - jak se jim říká na anglicky psaných stránkách s recepty - tzv. "buddha bowls" - prostě velké misky naplněné vším možným. K tomu mi pomáhá právě před-připravné jídlo v ledničce, které prostě jen smíchám do misky. Jak takové jídlo třeba vypadá? Začnu třeba s polníčkem, přidám rýži, další čerstvou nebo vařenou zeleninu, nadrobené tofu nebo fazole z plechovky (nebo obojí), posypu bylinkovou solí, lahůdkovým droždím, semínky nebo ořechy a zakápnu olejem :)

Snídaně pro uspěchaná rána
Znám hodně lidí, kteří nesnídají. Možná víc, než těch, kteří snídají. Já bych ráno bez jídla nedokázala odejít z domu. Byla bych protivná a hladová. Doporučuji vstát o pár minut dřív, abyste si mohli udělat dost času na snědení snídaně. Její přípravu můžete ale zvládnout už večer předem. Mezi jednoduché snídaně, které si můžete předem připravit patří například:
  • Obilné kaše - namočíte libovolné vločky ve vodě nebo rostlinném mléce, přidáte sladidlo, ovoce, popřípadě čokoládu, oříšky apod. a necháte v lednici přes noc uležet
  • Chia puddink - chia semínka nasypete do uzavíratelné sklenice, zalijete mlékem a promícháte. Chia semínka vytvoří dokonalý pudink, když pořádně nabobtnají. Doporučuji je nejdřív nechat pár minut uležet a potom ještě jednou nebo dvakrát sklenici protřepat, aby byla všechna semínka namočená.
A když nemáte čas ani večer nic připravovat, není nic jednoduššího než si ráno dát čerstvé ovoce nebo ho naházet do mixéru a udělat si smoothie :) Další možností je udělat si třeba o víkendu, kdy máte víc času domácí müsli (recept ZDE) a ráno si ho jen zalít mlékem.

rychlé zdravé obědy

2 komentáře:

  1. Chia semínka jsem ještě nikdy neměla :/ Všichni o tom pořád mluví, tak budu muset taky vyzkoušet, ať nejsem úplně mimo :D

    www.ftcfblog.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě zkus :) Chia pudink je super. Ale třeba do kaší a do pečení se dají nahradit lněnými, které jsou daleko levnější a mají podobné výživové hodnoty :)

      Vymazat

F