neděle 4. prosince 2016

Jak na zdravější Vánoce?

Udržet zdravý jídelníček přes Vánoce bývá náročné ... Cukroví, bramborový salát, smažená ryba, vánočka a do toho ještě všechny ty vánoční punče, medoviny, vaječný koňak a nevím co ještě. Jak dostat aspoň trochu zdraví do (před)Vánočních dnů?


Alternativy při pečení
Klasické recepty na vánoční cukroví jsou plné bílé mouky, cukru a másla. I ty nejtradičnější typy cukroví se ale dají aspoň trochu pozměnit a některé suroviny nahradit zdravějšími alternativami.
Předem upozorňuji, že náhrada jakékoliv ingredience nemusí vyhovovat každému receptu. Každá "alternativní" mouka a sladidlo má jinou konzistenci a recept je potřeba určitým způsobem upravit - snížit/zvýšit množství tekutin, pojiva nebo kypřících látek.
Také počítejte s tím, že u některých receptů při obměně ingrediencí nedosáhnete stejného výsledku jako na začátku. Například sušenky bez másla nebo bez cukru budou mít vždycky trochu jinou výslednou formu.
U spousty receptů ale tyto alternativy fungují. I se zdravými ingrediencemi tedy můžete vytvořit dokonalé Vánoční sladkosti.

Mouka
Osobně mám dobrou zkušenost se špaldovou moukou, kterou dávám do všech receptů, kam patří bílá pšeničná mouka. Do sušenkových receptů většinou používám pohankovou nebo ovesnou mouku a perníčku peču vždy žitné.
  • Špaldová mouka - možné použít u většiny receptů.
  • Pohanková mouka - skvělá na sušenky a palačinky, doporučuji nejdřív péct menší množství a vyzkoušet, jestli do vašeho receptu sedí. Pečivo/sladkosti z pohankové mouky jsou sušší a těsto je trochu drobivější.
  • Ovesná mouka - ovesnou mouku si jednoduše můžete vyrobit rozmixováním ovesných vloček v mixeru. Dá se použít do sušenek, muffinů a dalších druhů pečiva.  
Cukr
  • Jablečné pyré - skvělá alternativa cukru, kterou můžete použít do muffinů, dortů nebo například do ovesných sušenek (není vhodné do klasického cukroví).
  • Med - medem se dá cukr nahradit ve většině receptů - lze ho použít do sušenek, perníčků, muffinů, buchet, dortů ... Pokud používáte větší množství medu, snižte množství ostatních tekutin v původním receptu.
  • Javorový sirup - stejné použití jako med.
  • Kokosový nebo palmový cukr - tyto druhy cukru jsou o něco zdravější než řepkový a třtinový, protože obsahují více minerálních látek a vitaminů. Dají se použít úplně stejně jako bílý cukr.
Máslo
  • Kokosový olej - ve většině receptů nahrazuji máslo kokosákem. Dá se použít v poměru 1:1 a výsledné pečivo má stejnou konzistenci jako originál. U některých druhů cukroví ale stejně raději sáhnu po farmářském másle, protože kokosový olej nemá žádnou chuť a máslové sušenky bez másla nejsou úplně ideální.
  • Jogurt - dá se využít v nadýchanějších receptech jako jsou dorty, muffiny nebo sladké chleby.
  • Jablečné pyré - stejné využití jako jogurt.
  • Avokádo - dá se použít v poměru 1:1 k oleji nebo máslu ve většině receptů. Oproti oleji nebo máslu má ale výraznou chuť, takže do některých receptů není úplně vhodné.
Vejce
  • Mletá chia nebo lněná semínka - stačí smíchat jednu lžíci semínek s dvěma lžícemi vody a nechat chvíli odstát. Tato rostlinná "vejce" se dají použít ve většině receptů, kde se používá celé vejce.
Snažíte se dodržovat zdravý jídelníček i přes Vánoce? Nebo dáváte přednost klasickému cukroví ? :)

tipy na zdravé vánoční pečení:

Žádné komentáře:

Okomentovat

F