pátek 16. září 2016

Proč (a jak) se stavět na hlavu

Věřím, že každý jednou v životě našel (nebo teprve najde) činnost, která ho nějakým způsobem pohltí. Aktivitu, která ho bude bavit kdykoliv se k ní vrátí, která mu vždycky dokáže zvednout náladu, která pro něj znamená něco víc ... Pro mě je tato činnost jóga. A nejlepší je cvičená hlavou dolů.


Jóga není jen cvičení. Pokud jógu jen "cvičíte", není to ono. Jestliže se snažíte dostat do perfektních pozic, tlačíte svoje tělo někam, kam se mu nechce a podobně ... přicházíte o další krásné účinky jógy jako je zklidnění těla, zbavení se stresu, negativních myšlenek, podceňování a podobně. Věřím, že když posloucháme svoje tělo a nesnažíme se ho hnát daleko za jeho limity, jóga může vyléčit skoro cokoliv, co v našem těle zrovna není v pořádku.

Inverzní pózy mají mnoho výhod, především prokrvují celé naše tělo a napomáhají celému krevnímu oběhu. Tím napomáhají:
  1. lepší pleti
  2. růstu vlasů a proti šedivění
  3. prevenci proti mozkové příhodě
  4. prevenci proti makulární degeneraci (oční onemocnění)
  5. odstranění křečových žil
  6. zvýšení koncentrace (prokrvení mozku)
  7. stimulaci lymfatického systému
Kromě toho inverzní pozice:
  1. posilují vnitřní břišní svaly, svaly na pažích, ramenech a zádech
  2. pomáhají proti stresu, úzkosti, strachu
  3. zlepšují trávení, pomáhají proti nadýmání
  4. odstraňují otoky nohou, kotníků a chodidel
JAK NA TO

Upozornění: Inverzní pozice nejsou vhodné, pokud trpíte problémy s páteří, vyšší nadváhou apod. V takovém případě se nejprve raději poraďte s lékařem :)

První inverzní pózou, kterou jsem se naučila, byla stojka na hlavě. Je snadnější než stojka na rukou, protože máte více opěrných bodů a pokud tak jako já nemáte úplně sílu v pažích, tento typ stojky se vám nebude dělat takový problém.

1. Začněte na všech čtyřech (pozice kočky). Tam kde přirozeně máte dlaně teď položte lokty. Spojte ruce a opřete si do nich hlavu.


3. Pomalu začněte odlepovat chodidla od země. Zvedněte jednu nohu kousek nad podložku, chvíli vydržte a vraťte ji na zem. Opakujte s druhou nohou. 


5. Teď můžete pomalu začít napínat jednu a potom u druhou nohu.



2. Napněte nohy. Pro začátek stačí zůstat v této fázi a jen budovat sílu a jistotu v pažích.


4. Pokud se to povede, zkuste zvednout obě nohy. Zatím je stačí mít skrčené.


6.  V konečné pozici zkuste chvíli vydržet - dýchejte, nezadržujte dech! A potom opatrně nohy zase spusťte dolů. 




Jakmile se dostanete do posledního bodu, začíná zábava .... :) 
  



Zkoušeli jste se někdy stavět na hlavu? Jaké to bylo? :)

10 komentářů:

  1. Stojky miluju a jógu taky :) Teď jsem se více zaměřila na stojku na předloktí (pinchamayurasana), nejdřív jsem se hrozně bála, že si nabiju kokos :D, ale baví mě to čím dál víc.

    FitBlogies

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, to jsi borec :D Tam jsem se ještě nedostala :D Taky mě baví postupně čím dál víc .. vždycky mám hroznou radost, když se o něco zlepším .. :)

      Vymazat
  2. Jsem dost paranoidní člověk, asi bych se bála, že přepadnu. Každopádně to zkusím, alespoň proti zdi. Krásný článek! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Já se taky že začátku hrozbě bála a i teďka se mi občas stane že se tak jaksi vyvracím :D klidně zkus proti stěně:)

      Vymazat
  3. Wau, ja som yogu začala cvičiť v lete, no zatiaľ som stále pri jednoduchších cvikoch a snažím sa hlavne dýchať správne. :) Yoga je jednou z mála "vecí", pri ktorej sa fakt dokážem uvoľniť a nestresovať. Každopádne, musím pochváliť tvoju stojku, snáď sa aj ja raz dostanem do tohto bodu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Mě se na józe líbí to, že si kazdy den můžu vybrat jiný druh - jóga na uklidnění a proti stresu, jóga na hubnutí, na posílení ... :) Určitě dostaneš, netrvalo mi to zas tak dlouho :)

      Vymazat
  4. Týjo, tenhle článek mě opravdu motivoval začít něco dělat a určitě si o tom zjistím víc a jógu zkusím. Děkuju za hezký článek, stávám se pravidelnou čtenářkou:)
    Hezký den:)
    https://prosty-cajovnik.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda tě tu zase uvidím :) Přeji hodně štěstí a výdrž :)

      Vymazat
  5. Já mám z toho zatím dost velký strach, takže se do toho raději nepouštím, ale jinak pěkný článek. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Není z čeho, ale musí se na to pomalu a postupně :)

      Vymazat

F