úterý 23. srpna 2016

Co mi meditace dala a vzala

Když se ptali Buddhy, "Co ti dala meditace?", odpověděl: "Nic! Nicméně nechte mě říct, co mi vzala: zlost, úzkost, depresi, nejistotu, strach ze stáří a smrti". 

Kdyby mi někdo před rokem řekl, že medituje, asi na to nic neřeknu a v soukromí vyvrátím oči a pomyslím si, že je "asi nějakej divnej". No .. dost se toho za poslední rok změnilo. jsem se za poslední rok hodně změnila. A meditace je teď běžná součást mého života. V tomto článku bych vám chtěla popsat několik pozitivních účinků meditace, proč já sama medituji a proč byste to měli taky zkusit :)

Druhy meditace

Existují různé typy meditace, například ...

Mindfulness meditace

  • Zaměřuje pozornost na části vašeho těla a na váš dech a pomáhá tak uvědomovat si lépe své tělo a naučit se naplno prožívat přítomnost. 
  • Můžete si pustit řízenou mindfulness meditaci ↓ nebo ji provádět sami - sedněte si do pohodlné polohy, záda by měla být rovná, ramena co nejdál od uší a neměli byste se o nic opírat. Jak provádět meditaci mindfulness si můžete přečíst v tomto článku.

Řízená meditace 

  • Je skvělá pro ty, co s meditací začínají a zároveň pro dny, kdy máte hlavu plnou otravných myšlenek a víte jistě, že byste se nebyli schopni jen sedět a soustředit se na svůj dech. 
  • Meditace spočívá v tom, že vám někdo na nahrávce říká, jak máte dýchat, na co se máte soustředit a podobně. Vašim úkolem je jen pozorně poslouchat a postupovat podle instrukcí. 
  • Spoustu takových nahrávek najdete na youtube nebo na spotify. České meditace na youtube osobně moc nedoporučuji. Není tam moc velký výběr a většina z nich je pro "meditační začátečníky" prostě až moc. Spojování s vaším vyšším já, léčení s anděly ... a podobně. Určitě jsou tyto meditace účinné, ale ne každý je na takový typ meditace nastavený. 
  • Pokud nemáte problém s angličtinou, doporučuji meditace z kanálu Boho Beautiful - má krásný, uklidňující hlas a její meditace prostě miluji ♥. Ze Spotify můžu doporučit celý playlist Guided Meditation a Self Love Meditation od Glena Smitha.

Meditace pro čištění čaker 

  • Čakry jsou energetická centra v těle. Každá z osmi čaker je spojená s určitými barvami, symboly, planetou apod. Jsou také propojeny s orgány v našem těle a s naším chováním. Nesprávná funkce čaker ovlivňuje náš každodenní život. Meditace určená pro čistění čaker, pročišťuje jednu po druhé a může vám tak pomoct k celkovému fyzickému u duševnímu zdraví. 

Moje zkušenosti

Meditace je především o zklidnění a kontrole naší mysli. Díky tomu, že dokážeme ovládat naše myšlenky, můžeme se přestat zabývat těmi, které náš tíží a naopak se soustředit na pozitivní a tvůrčí myšlenky, které nám do života přináší jen to dobré. 

Meditace zbavuje:
  • nespavosti
  • úzkosti
  • deprese
  • bolesti
  • nepříjemných myšlenek
  • výkyvů nálad
... a zvyšuje:
  • soustředěnost
  • tvořivost
  • produktivitu
  • odolnost proti stresu
Existuje daleko víc pozitivních účinků meditace. Mně například meditace pomohla zlepšit pleť. Kde je spojitost? Problematická pleť je často způsobená právě stresem. A nemusí jít o stres například před zkouškami nebo před důležitou schůzkou apod. Takový stres moc často nemívám. Spíš mám občas hlavu plnou otravných myšlenek, pořád mám pocit, že musím něco udělat, ale přitom vlastně nevím co ... a jsem občas zahlcená tak, že bych nejradši obsah svojí hlavy vysypala do koše. A právě s tímhle typem stresu mi meditace moc pomáhá. Taky jsem daleko pozitivnější, mám lepší náladu a netrpím tolik na výkyvy nálad jako dřív. Ani se tak často nenaštvu a když už, tak mi to vydrží jen chvilku. Když se tedy cítím kdykoliv ne úplně vyrovnaně, prostě se zavřu do pokoje, sednu si, zavřu oči ... a dýchám. 

9 komentářů:

  1. Jsem ráda za podobný článek. Medituju už víc jak rok (zatím se na shrnutí svých zkušeností stále chystám, chci jich mít, co nejvíc) a jsem strašně spokojená. Myslím, že je škoda, že je meditace tolika lidmi vnímaná negativně a často spojovaná s nějakým náboženstvím. Spoustě lidem by prospělo, kdyby meditaci brali jako přirozenou součást života. Kdyby tě zajímala nějaká literatura - mrkni ke mě na blog do sekce Recenze, obzvlášť doporučuju knihu Calm (i stejnojmennou aplikaci), pokud zvládáš angličtinu :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak ... je škoda, že tolik lidí bere meditaci jako sprosté slovo. Ale každý si na to musí přijít sám .. :) Tvůj blog je super, určitě tam někdy zase zajdu

      Vymazat
  2. Zajímavý článek, máš moc pěkný blog. Nemedituji, ale pořád si říkám, že to musím zkusit :D Tohle téma je pro mě prostě zajímavé a na tvém blogu jsem si toho našla spoustu, co mě zajímá, takže se určitě zase vrátím! :) Ať se ti v blogerském světě daří a budu ráda, když ke mě taky nakoukneš ♥ ♥ ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda! Určitě zkus, stojí to za to:)
      Na tvůj blog se hned podívám :)

      Vymazat
  3. Skvelý článok. Ja síce nemeditujem, ale rada si oddýchnem pri joge :)
    my blog: THE COLORFUL THOUGHTS

    OdpovědětVymazat
  4. Pekný článok. K samotnej meditácií som sa ešte neodhodlala, ale zistila som, že pri zaspávaní, keď mám hlavu plnú myšlienok a neviem sa od nich odpútať, je pre mňa výborný psychobalzam, čo je taktiež vlastne nahrávka, kde človek rozpráva, ako sa sústrediť na dýchanie. A vzhľadom na to, že sa čoraz viac zaoberám čínskou medicínou, myslím, že aj k tej meditácii samotnej časom dospejem. :)
    https://fluffyacerbity.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  5. Já medituji hodně často, i každý den :). Řízená meditace mi nikdy nešla, rušila mě. Meditace na čištění čaker v mém případě taky nic moc efekt, ale to bude asi tím, že čistím čakry jinak, ne meditací. Takže za mě mindfulness meditace :). Jinak medituji od nějakých třinácti let a doporučila bych to úplně každému :).

    fellienm.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se teď snažím taky každý den alespoň pár minut a taky rozhodně doporučuji každému :) je škoda že spousta lidí pořád bere meditaci jako něco divného ..

      Vymazat

F