sobota 23. července 2016

Horkem ku zdraví aneb Proč zajít na Hot jógu

Cvičit ve čtyřiceti stupních horka? Dobrovolně? Ještě nedávno bych do toho nešla. Ale minulý týden jsem se odvážila a šla na svou první lekci bikram jógy. Odcházela jsem zpocená, vyčerpaná - a zároveň nadšená a natěšená až do studia zamířím příště.

O CO JDE?
Bikram (hot) jóga se cvičí ve speciální místnosti vyhřáté na 38–42°C. Vyšší teplota usnadňuje protahování svalů, zvyšuje spalování kalorií a má mnoho dalších pozitivních zdravotních účinků. Sestava bikram jógy je pokaždé stejná a při každé lekci se tak o něco posouváte a zlepšujete v jednotlivých pozicích. Celkově obsahuje 26 pozic (ásán) a 2 dechová cvičení. Pozice na sebe navazují a každá z nich připravuje tělo na tu následující. Sestava začíná dechovým cvičením a potom následují na sebe navazující série protahovacích, balančních a posilovacích cviků. 


Výhody
Cvičení ve vyšší teplotě místnosti i samotná sestava bikram jógy má spoustu výhod, například:
  • posiluje imunitní systém
  • protahuje a posiluje svaly celého těla
  • zvyšuje flexibilitu a rovnováhu
  • během jedné lekce spálíte až 1200 kcal
  • upravuje činnost metabolismu (zlepšuje spalování)
  • pomáhá proti celulitidě a zlepšuje kvalitu kůže
  • zvětšuje kapacitu plic
  • pročišťuje lymfatický systém
  • zbavuje tělo škodlivých látek
  • zlepšujte krevní oběh a prokrvuje orgány
  • snižuje stres, zbavuje deprese a úzkostí
Moje zkušenosti a tipy
Na jógu jsem na poslední chvíli vytáhla dokonce babičku (65 let) a obě jsme 90-ti minutovou lekci nakonec přežily. Babička si stěžovala hlavně na horko že prý se málem třikrát skácela a měla infarkt - a mě dělaly největší problém protahovací cviky na záda (hodiny a hodiny u počítače se za ty roky prostě projeví). 

Druhá věc - když cvičíte "normální" jógu, i u ní se občas zapotíte. Někdy míň, někdy víc. Když cvičíte kardio - běžíte, jedete na kole (ať už venku nebo v posilovně na strojích) apod. tak se většinou zpotíte víc. Možná máte i mokré oblečení. Ale na bikram józe se připravte na to, že oblečení budete moc ždímat. DOSLOVA. Když provádíte poctivě všechny cviky, musíte se na ně soustředit. Do toho se přidá horký vzduch okolo a vy máte pocit, že vypotíte duši. Když jsem chvíli chodila do posilovny, nikdy jsem se tam nesprchovala. Domů to mám pěšky do deseti minut a vždycky jsem šla do sprchy až doma. Tady to prostě bez sprchy nejde. Nebo alespoň z mého pohledu. Určitě si teda nezapomeňte vzít jeden ručník přímo na lekci a osušku do sprchy, do které se zabalíte a přeběhnete do šatny (vezměte si proto osušku, ne malý ručník!).

Ve studiu by měly být k dispozici podložky na půjčení (zdarma nebo za poplatek) nebo na prodej. Klidně si ale můžete vzít svoji, je to lepší. S sebou si určitě vezměte taky dostatek pití - podle lektorky by se mělo pít jen ve vyhrazených přestávkách, jinak by tekutiny nemusely dělat dobře při pózách se záklonem hlavy.


Co na sebe? Já jsem si s sebou vzala sportovní podprsenku, tričko, dlouhé kalhoty a šortky. Rozhodně nelituju toho, že jsem dlouhé kalhoty nechala ve skřínce - horko mi bylo i v mini šortkách. Ideální jsou krátké sportovní šortky a podprsenka. Nic víc nepotřebujete. Ani tričko, ani nohavice. Záleží ale samozřejmě na každém člověku, v čem se cítíte dobře. Pokud se třeba necítíte na to vystavovat břicho nebo se stydíte za svoje stehna apod., můžete si vzít i "víc zahalující" oblečení. Ale bude vám horko. A to dost.

Pozitivní účinky na zdraví se neprojeví hned, chce to hot jógu cvičit pravidelně. Už po první lekci jsem si ale všimla několika věcí - měla jsem víc energie a hlavně celý den super náladu, po odchodu z lekce jsem měla (fakt, nekecám!) volnější šortky kolem pasu (hot jóga pomáhá taky s trávením), neměla jsem chuť na nic nezdravého a byla jsem klidnější a uvolněnější. Během lekce se mi povedlo úplně vypnout mozek. Nestává se mi moc často, že bych opravdu na nic nemyslela. Ale při cvičení se mi to stalo. Soustředila jsem se na jednotlivé cviky a v hlavě jsem měla krásně prázdno.

Nikde na internetu jsem se nedočetla, pro koho je bikram jóga nevhodná. Všude se mluví jen o výhodách a všech nemocích a omezeních, která bikram jóga napravuje. Jak jsem psala, babička to přežila - ve svém věku, po úrazu páteře a při dalších zdravotních potížích. Problém ale nejspíš může dělat vysoký krevní tlak (bikram jóga údajně krevní tlak upravuje, ale zezačátku to nemusí být asi příjemné) nebo klaustrofobie. Z vyhřáté místnosti by se nemělo odcházet, pokud to není úplně nutné. Jinak nezáleží na věku, fyzické zdatnosti, tvaru postavy, pohlaví ani ničem jiném.

Na lekcích potkáte lidi různých věkových kategorií, muže i ženy a lidi štíhlé sportovní postavy, stejně tak jako lidi s "oválenou" postavou, kteří se cvičením teprve začínají. Bikram yoga je tedy vhodná (skoro) úplně pro všechny ! :)

2 komentáře:

  1. Krásné fotky :). Já jógu cvičím, hrozně ráda bych se dostala do těchto pozicí, ale prostě asi nezvládnu být hlavou dolů... Mám takový blok ze základky z tělocviku, když jsem dělala jednou stojku, tak se mi něco stalo a já teď už mám pořád strašný strach. Pozici vrány udělám klidně, i jiné pokročilejší pozice, ale jakmile bych měla být hlavou dolů, tak mě začne popadat panický strach. A já se ho ani nesnažím překonat, protože chci mít jógu spojenou s příjemným prožitkem, ne strachem. Takže moc nevím jak z tohoto ven :/.

    fellienm.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) To mě mrzí :( Mě stojky baví na józe asi nejvíc:D Líbí se mi jak se pokaždé posouvání o kousek dál a tak. Zkus na to jít pomaličku, získávat jistotu v mezikrocích samotné pozice ... Držím palce! :))

      Vymazat

F