neděle 26. června 2016

3 Kroky k lepšímu spánku

Všude čteme, že máme spát co nejvíc, abychom měli víc energie, byli zdravější, měli lepší náladu a tak dál. Ale skutečně potřebujeme spát všichni devět hodin každou noc? Podle knížky "Mnich, který prodal své ferrari" člověku bohatě stačí denně 6 hodin spánku. Záleží ale na tom, jak kvalitně spíme! Pokud sebou celou noc házíme ze strany na stranu a hlavou nám běží milion myšlenek, které nás nenechají odpočinout ... můžeme spát jak dlouho budeme chtít, a stejně se ráno probudíme rozmrzelí a bez energie. Proto bych vám dneska chtěla představit své tři tipy, jak rychleji usnout a vyspat se "do růžova" :)

Sleep doesn't help it it's your sould that's tired
"Spánek nepomůže, jestli je to tvá duše, kdo je vyčerpaný."
Zbavte se myšlenek
Na konci jedné své knížky Robert Fulghum popisuje skvělý způsob, jak večer zklidnit svou mysl a rychleji usnout - když vám hlavou začnou létat myšlenky na to, co všechno jste přes den nestihli nebo na všechny náročné aktivity, které vás čekají další den, prostě si uvědomte, že teď s nimi nic neuděláte. A nemá proto vůbec smysl o nich přemýšlet. Máte copak v plánu teď v polospánku vstát z postele, rozsvítit lampu na stole a začít psát úkol, který jste zapomněli udělat? Nebo se učit? Nebo vyskočíte z postele a půjdete do kuchyně uklidit nádobí, které jste tam nechali od oběda? Stejně tak vám může být v ten moment jedno, co se stane další den. Ve svých myšlenkách v posteli se stejně na následující den nijak nepřipravíte. Jen se budete zbytečně stresovat, místo toho, abyste si dopřáli potřebný odpočinek a načerpali pro náročný den energii.
Pokud před spaním začnete nad něčím urputně přemýšlet, zkuste si na to vzpomenout. Mě osobně tento přístup pomáhá. Když mě začnou zahlcovat otravné myšlenky, prostě si řeknu "Stop. Teď už nic nezměním ..."

Rosa na růžích

Mindfulness relaxace
Při spánku odpočívá celé naše tělo. Abyste snáze usnuli, zkuste procítit každou část vašeho těla a postupně je uvolňovat. Začnete třeba od prstů na rukách. Uvědomte si každý prst pravé ruky, potom dlaň, zápěstí, předloktí, loket ... až se dostanete k ramenu. Stejně tak postupujte i na druhé straně těla. Potom svou mysl soustřeďte na lopatky, záda, postupujte dolů až po prsty na nohách. Potom přední část nohou - kolena, stehna, před břicho až ke krku a tváři. Povolte všechny obličejové svaly, sevření rtů, svaly v tvářích ... Relaxace "uvědomování" pomůže celé tělo připravit na hluboký regenerující spánek.

Dýchací cvičení
Musíme dýchat, abychom přežili. Dech má ale úžasné schopnosti. Když jsme vystresovaní a umíme ovládat náš dech, jeho zpomalení a zklidnění nám může od stresu okamžitě pomoct. Stačí pár nádechů a výdechů a najednou zjistíme, že jsme úplně v klidu, lépe se soustředíme a lépe se nám myslí. Dýchací cvičení nám mohou pomoct i při usínání. Zkuste se nesoustředit na myšlenky uvnitř své hlavy a jen vnímejte svůj dech. Jak při nádechu proudí studený vzduch nosními dírkami a při výdechu teplý vzduch vracíme do prostoru. Zkuste se nadechnout na stejný počet dob jako při výdechu. Náš mozek se dokáže soustředit jen na určitý počet myšlenek naráz a pokud se budeme soustředit na naše dýchání a ještě si v duchu počítat doby, zamezíme tak otravným rušivým myšlenkám. Také se zkuste nadechnout a při každém výdechu uvolnit tělo ještě o něco víc než při předchozím. Jako byste se nořili hlouběji a hlouběji do matrace.


Máte vlastní způsoby, které vám pomáhají, když nemůžete usnout ? :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

F