neděle 7. února 2016

Poslouchejte své tělo

Začala jsem se víc zajímat o jídlo, abych se cítila zdravěji, trochu zhubla, měla čistou pleť... Nakonec jsem se mi jen celé dny chtělo spát, po večerech jsem se choulila v dece a cpala se čokoládou. Myšlenky na jídlo jsem měla v hlavě 24/7 a můj lifestyle šel do háje. Jak mohl tak dobrý plán takhle ztroskotat?

Ovesné vafle s arašídovým máslem, lesním ovocem, ořechy a kiwi


Jak to šlo s mým stravováním (a zdravím) z kopce, jsem se začala zajímat o tzv. "mindful eating". Do češtiny se dá přeložit jako "vědomé jedení". V kostce se jedná o to, že posloucháte své tělo, které vám samo říká, co potřebuje. Zní to jednoduše, v praxi to tak jednoduché ale není. Spousta z nás je zvyklá jídlem zahánět emoce, nudu, stres. Poslední půl rok pro mě byl náročný po všech stránkách. Kdykoliv jsem se cítila mizerně, řešila jsem to jídlem. Když jsem přišla unavená ze školy, když jsem byla naštvaná nebo zklamaná, ale i když jsem se prostě nudila .. Přes den jsem jedla zdravě, ale večer jsem se po večeři nacpala těmi největšími hnusy, které jsem doma našla.

Pohankové palačinky s omáčkou z lesního ovoce

Jedním z důvodů mého přejídání byly emoce a druhým pocit, že když chci jíst zdravě, musím to dělat na 100%. Jedla jsem pravidelně, dostatečně a docela často jsem si dala i něco sladkého. V ničem jsem se fyzicky neomezovala, ale při každém "špatném" jídle přišly výčitky. Byla jsem zklamaná sama ze sebe, že se nedokážu ovládnout. Díky tomu jsem se potom vždycky nacpala vším možným a řekla si, že "zítra" už budu jíst bez chybičky. Což takhle pokračovalo skoro půl roku.

Podle článků na internetu jsem navíc stejně nedělala dostatek kardia, jedla příliš velké porce, moc sacharidů ... Na jedné straně high-carb vegani se svými smoothie z deseti banánů. Na druhé straně propagátoři nízko-sacharidových diet. A teď babo raď, co je sakra vlastně zdravé, a já začala být všemi těmi informacemi úplně zblblá.

Vegetariánský oběd v restauraci Koza zůstala celá

Po vzoru veganů na instagramu jsem přestala jíst postupně jakékoliv maso (dřív jsem jedla ryby a drůbež). Omezila jsem na minimum mléčné výrobky, ale začala jsem jíst víc luštěnin a sóji. Skvělé účinky, jaké slibují propagátoři veganství, se u mě ale nedostavily. Naopak jsem měla neskutečně málo energie, slabé vlasy, suchou kůži, která se špatně hojila ... Čímž rozhodně nechci říct, že je veganství "špatné". Jen věřím, že nemusí vyhovovat každému. Já jsem proto začala znovu jíst jak mléčné výrobky, vejce, tak i ryby.

Často jíme to, na co nás nalákaly reklamy v televizi, případně potraviny, o kterých jsem někde slyšeli, že "jsou zdravé". Myslíme si, že když někdo dokázal určitým způsobem zhubnout, zlepšit si zdraví .. že na nás to zabere úplně stejně. Nedochází nám ale, že každý člověk je jiný a každý potřebuje něco jiného. Někdo potřebuje ve své stravě víc bílkovin, někdo víc sacharidů, někdo potřebuje jíst víc, někdo méně. Někdo se cítí dobře, když ze svého jídelníčku vyškrtne všechno nezdravé jídlo, někdo si ho potřebuje jednou za čas dopřát. Každý by si měl přijít sám na to, co mu vyhovuje. Po jídle byste se měli vždycky cítit lépe než před jídlem. A pokud ne, něco špatně. Buď jíte hodně nebo málo nebo jíte pro vás nevhodné potraviny. A tělo vám tohle všechno řekne, stačí ho jenom poslouchat ...

Žádné komentáře:

Okomentovat

F