pondělí 2. listopadu 2015

5 Věcí, které chcete vědět o veganství

Včera jsem úspěšně zapomněla na světový den veganství ( stejně tak jako se mi letos povedlo absolutně zasklít Halloween ) a tak tento článek píšu až dneska. Pro všechny, kteří uvažují o veganství mám pár věcí, na které byste se měli připravit..

Veganství neznamená jíst zdravě
Než se rozhodnete přejít k veganství, řeknu vám na začátek jednu věc - být vegan neznamená jíst zdravě. Existuje obrovské množství zdravého veganského jídla, vegan strava se celkově skládá z velké části ze spousty ovoce, zeleniny a luštěnin .. a je spousta nezdravých jídel, kterých se budete muset vzdát (mléčná čokoláda, Nutella, hamburgery, mléčné koktejly) ALE! Pokud nedodržujete striktně Plant-Based stravování (= jíte pouze průmyslově nezpracované výrobky), není nic "neveganského" na tom, dát si příšerně matné hranolky, chipsy, cpát se od rána do večera pečivem z bílé mouky a podobně.

Tip: Nespoléhejte na to, že když jíte vegansky, můžete jíst cokoliv. Tak to prostě nefunguje. Snažte se dávat přednost Plant-Based stravě nebo alespoň omezit ve svém jídelníčku rafinovaný cukr, bílou mouku, různá barviva, konzervanty, a také se snažte vyhýbat rostlinné stravě s GMO.
¨
Čokoládová smoothie miska s ovocem, kokosem, semínky a oříšky

Lidé s vámi nebudou souhlasit
Když někomu řeknete, že kromě masa nejíte taky mléčné výrobky a vejce, spoustu lidí napadne, že snad jíte jen trávu a listí. Tudíž pokud se chcete stát veganem, počítejte s tím, že vaše okolí na to nemusí reagovat zrovna kladně. Obzvlášť se duševně připravte třeba na návštěvy prarodičů .. které budou ze začátku možná trochu porod. Nejspíš vám totiž převypráví, že "doktoři v rádiu říkali, že nejíst maso (a ještě k tomu mléčný výrobky a vajíčka proboha!) není zdravý" nebo vám řeknou že "takovýhle extrémní diety nejsou správný".

Tip: čtěte knížky, články, koukejte na filmy, videa na youtube - ať máte co nejvíc argumentů !

Je náročné najíst se v restauraci
Další věc, na kterou byste se měli připravit je fakt, že už nebude tak jednoduché "jít se někam najíst". Ignorujme fakt, že se snažíte jíst zdravě a do McDonaldu nebo KFC tudíž nechodíte NIKDY. Při cestování nebo když jste prostě mimo domov a máte hlad se občas stane, že v podobných podnicích skončíte. Když jste vegetarián, už tak je to dost náročné, ale přesto se najde něco málo čím můžete zahnat hlad. Ale co si může objednat vegan? Upřímně toho moc není. Minimálně máslo nebo vejce je prostě skoro všude.

Tip: Připravuje si jídlo doma, případně projeďte internet a hledejte veganské restaurace a obchody v okolí místa, kam jedete :)


Ovesná kaše s chia, ovocem, ořechy a javorovým sirupem

Náhrada mléčných výrobků
Vždycky jsem měla ráda mléčné výrobky a o to víc mě překvapilo, jak snadné bylo se jich vzdát. Nemluvím tu o výrobcích, které obsahují jedno dvě procenta mléka, s těmi je to náročnější.. Ale přestat pít mléko, jíst sýr a máslo není opravdu tak těžké jak jsem si myslela.

Tip: Sýr můžete nahradit tofu nebo krémem z rozmixovaných ořechů, mléko na vaření/pečení nahraďte rostlinnými mléky a místo másla na pečivo zkuste ořechová másla nebo hummus z cizrny nebo fazolí - na internetu najdete spoustu receptů!

Je to dražší
Na internetu najdete spoustu článků, které se snaží vyvrátit fakt, že je veganství - nebo jen "obyčejná zdravá strava" dražší. Bohužel osobně s tímhle tvrzením musím souhlasit. Rostlinná mléka jsou daleko dražší, ořechy, které se objevují v každém druhém vegan receptu se taky prodraží a spotřeba potravin je u veganství celkově o něco vyšší. Ale ..

Tip: 1. Kupujte levné sezónní ovoce a zeleninu, nebo ovoce a zeleninu, které je ve slevě protože je přezrálé - například přezrálé banány jsou na pečení nebo do sladkých smoothie ideální :)

2. Ořechová másla a rostlinná mléka si vyrábějte domácí. Ušetříte nejenom peníze, ale taky se vyhnete některým nepříliš zdravým ingrediencím, které můžete najít.

Žádné komentáře:

Okomentovat

F