neděle 11. října 2015

PRŮVODCE: Dokonalá snídaňová kaše

Kaše bych dokázala jíst pořád. Klidně několikrát denně, v létě, v zimě, s jakýmkoliv kořením, a jakýmkoliv druhem ovoce navrch. Už je dávno pryč doba, kdy jsem si na snídani dávala instantní ovesnou kaši z pytlíku, kde půlku tvořil cukr a zbytek vločky s pár miniaturními kousky sušeného ovoce nebo oříšků. Dnes bych si takovou snídani nedala nejen z důvodu složení, ale taky proto, že bych musela těch pytlíčků kaše, kterou jsem dřív jedla, sníst několik. Od toho, co se snažím jíst zdravější potraviny toho sním podstatně víc. Což je občas trochu problém, protože když mám chuť na něco nechutně nezdravě sladkého, i toho sním hrozné množství :D 
Ale zpět ke kaším! V tomto článku bych vám chtěla představit "průvodce výrobou" dokonalých snídaňových kaší, které můžete podle svých chutí obměňovat a dochutit :)
 Ovesné kaše s ovocem


1. VLOČKY

Tento článek je určený ovesným kaším, jinak ale existuje asi milion dalších obilovin, ze kterých můžete vyrobit kaši, například. rýžová, quinoová, pohanková, jáhlová, bulgurová ... a další. Množství základní ingredience záleží jen na vás. Já si dávám většinou 40-50g jemných ovesných vloček, což mě zasytí do oběda. Pokud kaši přímo vařím s nějakým druhem ovoce nebo chci lehčí snídani a potom ještě před obědem svačím, dávám o něco méně. Záleží ale na další skladbě a vašeho jídelníčku, časovém rozložení ostatního jídla a taky třeba na tom, jestli provozujete nějaký pohyb nebo se celý den jen válíte. Plant-Based Vegani (okoukáno z youtube videí) jí okolo 100g vloček a stejně tak lidé, kteří se věnují náročnějšímu sportu (např. crossfit). Na druhou stranu, pokud nejste vůbec zvyklí snídat, postačí vám i 35g, protože pro "nejedlíky" je ovesná kaše poměrně sytá.

2. TEKUTINA
Dalším krokem je tekutina, ve které kaši budete vařit. Použít můžete kravské nebo kozí mléko, rostlinná mléka (kokosové, sójové, mandlové, rýžové, ovesné ..), kokosovou vodu, ovocnou šťávu (já například zkoušela nedávno jablečný mošt a kaše byla výborná) nebo jen obyčejnou vodu. Množství opět není dané - pokud chcete, aby byla kaše hustá, dejte tekutiny míň, pokud máte kaši radši tekutou, naopak s tekutou složkou nešetřete. Jak nečekané! :D

Ovesná kaše s červenou řepou a Lotus sušenkami

3. KOŘENÍ & SLADIDLA
Teď přichází čas na koření a sladidla. Nic nemůžete zkazit vanilkou, kakaem a typickou "podzimní" kombinací: skořice, hřebíček, muškátový oříšek a zázvor. Často v receptech na kaše narážím taky na maca koření, které jsem ale osobně ještě nezkoušela. 
Ze sladidel nejčastěji používám med, javorový nebo datlový sirup. Použít můžete také třeba rýžový a agávový sirup, stévii, kokosový nebo třtinový cukr.

4. BONUSOVÉ INGREDIENCE
Kaši můžete nejen ozdobit, ale už vařit s jakýmkoliv ovocem nebo oříšky. Můžu určitě doporučit kaši s rozvařenou mrkví, jablkem, hruškou, banánem nebo lesními plody. Z originálnějších variant můžete zkusit přidat do kaše uvařenou kávu, čaj matcha nebo dýňové pyré. 
Já do kaše také téměř vždy přidávám chia semínka (aby kaše víc zhoustla) a slunečnicová/lněná semínka.

Ovesná kaše s banánem, sušenými jablky a čokoládou

5. METODY
Můžete si vybrat z více metod, jak kaši připravit, já mám ozkoušené tři:
  1. Zvolené množství tekutiny dejte do hrnce a až začne vařit přidejte vločky. Průběžně míchejte a přidávejte další ingredience.
  2. Směs na kaši si připravte večer a dejte na noc do lednice. Vločky (popř. chia semínka) nasají tekutinu a kaše bude mít hustší konzistenci. Ráno (můžete ale nemusíte přidat ještě trochu tekutiny) povařte kaši cca 5 minut a máte hotovo.
  3. Poslední variantou jsou overnight oats, kde kaši připravíte podle předchozího návodu a ráno už ji nevaříte, ale jíte studenou.
6. OVOCE & "CHEAT"
Kaši je potřeba pořádně ozdobit! Můj tip kromě ovoce, oříšků, semínek a ořechových másel (arašídové, mandlové, kešu ..) je, přidat navrch kaše něco sladkého, klidně i trochu nezdravého. Když do jinak zdravého jídla přidáte nějaký ten "cheat", nebudete mít potom na další sladkosti přes den takovou chuť. K mé snídani neodmyslitelně patří hořká čokoláda, která se na horké kaši dokonale rozteče. Občas taky přidám nějakou sušenku, Nutellu, Lotuskový krém nebo něco podobného :)

... BON APETIT! 

3 komentáře:

  1. Já zbožňuju ovesné kaše a mohla bych je jíst pořád! Zrovna dneska se chystám vyzkoušet tu, kterou si zítra ráno ohřeju, tak jsem zvědavá. Jinak se pokusím zkusit většinu věcí co jsi vypsala, protože všechny znějí moc lákavě. Super článek :)

    www.kamiidk.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Wau, super článek! Myslím, že odteď už nebudu jít kaši jenom z mléka, vloček a javorového sirupu. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Paradni clanek, na ovesnych kasich si taky ujizdim, v zime mam nejradsi verzi s karamelizovanou hruskou nebo jablkem, recept mam na blogu pokud chces vyzkouset ;) http://newme.cz/ovesna-kase-s-karamelizovanou-hruskou/

    OdpovědětVymazat

F