úterý 18. srpna 2015

Černá hora - Část 2: Výlet do Albánie, Rusové a hranice Bosny

Jeden den jsme vyjeli na výlet do Albánie. Po přejezdu hranic člověk vidí všude nedostavěné nebo naopak sto let staré domy, na ulicích často potkáte "klíčníky" - lidé co postávají kolem silnic a cinkají klíči aby nalákali turisty do svých apartmánů (očividně se jim to dvakrát nedařilo). Muži chodí ve společenských kalhotách nejen na procházku po ulici nebo s přáteli na kávu, ale viděli jsme i pár případů, kdy je měli dělníci na stavbě. Na některé "jevy" tu člověk prostě hledí, jako kdyby přijel z jiného světa.

Výhled na Skadarské jezero v Albánii

Přijeli jsme do města Skadar a vylezli jsme na pevnost Rozafa, ze které byl výhled na Skadarské jezero. Venku bylo docela zataženo, ale pořád příšerné horko, že to všechno večer vyústilo v největší bouřku, co jsem kdy zažila. Když jsme jeli zpátky z Albánie, všude nad mořem lítaly blesky a osvětlovaly půlku nebe. Večer jsme dojeli do našeho apartmánu a bouřka vyhodila pojistky, takže jsme byli až ráno do odjezdu bez elektřiny. Spustil se i liják a "ochladilo se" na příjemných asi 27 stupňů, ale ráno bylo zase všechno při starém - po dešti ani památky a venku typických čtyřicet.

Skadar Albánie

Zpátky k Albánii. Největším zážitkem byla doprava:
  • Auta, kola, motorky - všichni jezdí v protisměru, předjíždí zleva, zprava, vždy a všude.
  • Policisté se pouze ovívají plácačkami místo toho, aby kontrolovali dopravu.
  • Na kole se tu dá svézt cokoliv - stůl, skříň..
  • BMW a Audi mají vždy přednost.
  • Sem tam prostě chybí kus silnice.
  • Lidé se setkávají s přáteli a prochází se po kruhových objezdech ...
Doprava v Albánii

Další den jsme se přesunuli v Černé Hoře o kousek dál a ocitli jsme se v "ruské vilové čtvrti". Tak jako jsme se divili koncentraci Rusů v Karlových Varech, stejně tomu bylo i v tady. Utjeha, kde jsme bydleli poslední dny dovolené bylo vůbec určitým způsobem jiné, než zbytek Černé Hoře, který jsme navštívili. Byla dost turistická, ale přesto měla svoje kouzlo. Většina pláží v Černé Hoře je písečná, tady byly ale útesy, na kterých se zuřivě odrážely vlny a večer se tu daly dělat úžasné fotky.

Večer jsme šli do místní restaurace, já si dala (jako vždycky) řecký salát, táta úžasný pirožek s houbami a balkánským sýrem a bratr palačinky se zmrzlinou a nadrcenými sušenkami Plazma, které v Černé Hoře koupíte prostě VŠUDE a ve všech různých variantách (s čokoládou, slepované, nadrcené, "light" verze, ..) K večeři jsme si dali s bratrem ještě jahodový a banánový milkshake a když si na něj vzpomenu, s porovnáním s kavárnou v našem se mi chce brečet :D V milkshaku bylo čerstvé ovoce (do kuchyně bylo vidět, takže člověk přesně věděl, co mu do jídla "strkají"), byl ideálně sladký a místo mléka v něm bylo jogurtové mléko - které je v tu tak husté, že vám v něm skoro stojí lžička. V průměrné české kavárně vám přinesou rozmixovanou zmrzlinu (= víceméně jen tuk a cukr) s mlékem co mléko nevidělo ani z rychlíku a umělohmotnou šlehačkou, která nemá vůbec chuť. Úroveň kvality jídla je tam opravdu jiná, i když ceny nejsou o nic vyšší.

Západ slunce nad mořem v Černé Hoře

Vlny v Černé Hoře

Utjeha Černá Hora

Na kite surfingové pláži jsme byli vždycky skoro sami, ale na ostatních plážích bylo vždycky narváno. Co nás kromě Rusů v Černé Hoře zaujalo, bylo množství muslimů na plážích. Spousta lidí má o muslimech určité předsudky, buď je odsuzují nebo se jich bojí, ale často je tihle lidé nikdy neviděli ve skutečných situacích. Moc tomuto náboženství taky nerozumím a některá jejich pravidla mi nepřijdou úplně v pohodě, ale na druhou stranu jsem na pláži vůbec neměla pocit, že bych se něčeho měla bát. Okej, nejsme na to zvyklí a člověku přijde prostě divné, když někdo leze do vody v hábitu, ale jinak na nich nebylo nic divného. Byl tam celé rodiny, vypadali docela vesele, hráli si s míčem ve vodě, bavili se ... Vůbec jsem neměla pocit nějakého "nebezpečí".

loďka při západu slunce Černá Hora

Večerní relax na balkoně na dovolené

Poslední den dovolené jsme jeli na White Beach, kde každý den v pět hodin odpoledne pořádají pěnovou party. Moc jsme nevěděli co čekat, nakonec to bylo super i když pěna s kontaktními čočkami si moc nerozuměly ...

Foam Party na  pláži White Beach Ada Bojana Černá hora

Cesta zpátky byla dlouhá a vyčerpávající. O půl třetí ráno jsme se ocitli tradičně na odpočívadle v Brně a koupili si jídlo v McDonaldu. A já vám budu něco povídat o zdravé stravě, hahaha .. Ale tohle je prostě tradice :D Děláme to tak každý rok - po cestě z dovolené (Řecko, Polsko, Bulharsko ..) se vždycky stavujeme po cestě domů v McDonaldu, ať už je kolik chce hodin a ať už máme nebo nemáme hlad. Tradice je tradice. Domů jsme dorazili asi o půl čtvrté ráno, okamžitě jsme zalehli do postelí a já už si v ten moment říkala, že bych se hned vrátila zpátky ...

pes na hranicích Bosny a Hercegoviny

Hranice mezi Černou horou a Bosnou a Hercegovinou

Jak užíváte poslední dva týdny prázdnin ? :) Kde jste byli na dovolené?