pondělí 6. července 2015

Jak jsem zhubla 5 kilo - Změny jídelníčku (1.část)

Nemám v pase šedesát centimetrů. Nedělám dřepy s dvacetikilovými činkami. Udělám nanejvýš deset kliků, než se zřítím k zemi. Neuběhnu víc než 7 kilometrů. Angličáky a dřepy s výskokem jsou stále moje noční můra ... Ale mám daleko větší výdrž. Jsem daleko méně nemocná a celkově se cítím zdravější. Zhubla jsem od minulého roku přes pět kilo. Mám disciplínu a silnější vůli. 

A především jsem mnohem dál, než jsem byla před pár lety.
Fitness před a po


Než jsem začala ...

Do svých cca 14-ti let jsem byla naprostý povaleč. Od malička se ve mě rodiče snažili probudit nějaký vztah k pohybu - vyzkoušela jsem všechno možné od baletu, přes fitbox, kolo, lyže inline brusle až po zumbu nebo břišní tance .. ale po chvíli jsem vždycky všechno vzdala, protože mi bylo zkrátka lépe doma u počítače. Najednou jsem začala objevovat fitness kanály a cvičební videa na youtube, motivační fotky a citáty a zatoužila jsem vypadat tak jako všechny ty "fitness holky" na Tumblru.

A tak jsem začala dobrovolně cvičit.

Můj starý jídelníček

Díky téměř každodennímu cvičení jsem spálila nějaké ty tuky, zlepšila si kondici, ale ke zdravému životnímu stylu mi chyběla ještě jedna důležitá věc - změna jídelníčku. Základ jsem popravdě neměla zas tak špatný. Nikdy jsem se extrémně nepřejídala, doma jsem téměř nikdy nejedli smažená jídla, fastfood jsem navštěvovala nanejvýš při nějakém výletě párkrát do roka, nikdy jsem se jako jiné děti nevyhýbala ovoci a zelenině (naopak jsem je jedla ve velkém), od malička jsem pila místo slazených limonád převážně jen vodu nebo čaj ... Přesto ale bylo v mém jídelníčku pár chyb.

Můj obvyklý den vypadal asi takto - Snídaně: jogurt s piškoty a slazeným kakaem, dopolední svačinka: pečivo se sýrem + jablko + nějaká zelenina + něco sladkého, oběd: většinou maso s přílohou (těstoviny/brambory/rýže), odpolední svačinka: ovoce a pečivo (někdy slané, jindy třeba nějaký koupený muffin, koláček nebo něco na ten způsob), večeře: zeleninový salát nebo opět pečivo, třeba se sýrem a se zeleninou. A mezitím ještě další ovoce a sladkosti. Čokoláda, sušenky, zmrzlina ... Nebyla jsem schopna jeden jediný den nemít něco sladkého. A většinou jsem nezůstala u jedné věci, ale za den jsem měla třeba i tři nebo čtyři takovéto pochutiny. Dokonce si pamatuju období, kdy jsem po návratu ze školy (při čemž už jsem za sebou měla z části sladkou svačinu) u televize snědla sama naráz třeba celý balíček gumových bonbonů.

Zdravé ovesné arašídové sušenky

Zbavte se cukru

Jak šel čas, začala jsem si uvědomovat, že cvičení je sice fajn, ale s tímto jídelníčkem mám akorát tak krásný náběh na cukrovku. Začala jsem brouzdat po internetu, hledat inspiraci, recepty, připravovat si vlastní jídlo místo jedení už zpracovaných výrobků a jíst výživově hodnotnější jídla. Začala jsem vařit. Sladkosti se pořád z mého jídelníčku nevytratily, ale alespoň se zbytkem jídla jsem byla poměrně spokojená. Na TwoGrandu (více o této aplikaci si můžete přečíst v tomto článku) jsem se zúčastnila výzvy "7 dní bez sladkostí". Nejdřív jsem se na ni pár dní se strachem dívala na mobilu a říkala si, že to v životě nedokážu. Že nezvládnu ani tři dny. A taky že se to na poprvé nepovedlo. Ale přesto jsem do toho šla znova. Při druhém pokusu jsem zjistila, že to vlastně tak těžké není a čím déle jste bez sladkostí, tím méně vám chybí. Když jsem náhodou měla na něco chuť, dala jsem si ovoce. Po pěti dnech mě ani nenapadlo jít do skříně pro něco sladkého.

Momentálně se sladkostem snažím vyhýbat, svoje chutě zaháním ovocem, arašídovým máslem a hořkou čokoládou (které jím docela dost a nepřibrala jsem díky ní ani gram), ale při výjimečných akcích si nějaký ten dortík dám (+ někdy mám prostě slabší chvilku a sežeru absolutně cokoliv) a teď v létě se poměrně dost cpu zmrzlinou, ale o tom pomlčíme ...

Chci vám tím říct, že pokud se závislosti na sladkostech dokázal zbavit člověk jako já, dokážete to i vy všichni. Na první pohled to může vypadat těžce, ale věřte mi, že to stojí za to. A zase tak náročné to není, přísahám! :)

Banánovo skořicové smoothie

pokračování příště ... :)

Jak odoláváte chuti na nezdravé potraviny ? :)

4 komentáře:

  1. Budu ti držet palce, určitě to zvládneš :) V pokračování tohoto článku budu mít i něco o tom, jak člověku pomůže k zdravému jídelníčku, když si občas přečte složení některých výrobků .. :D :)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to tě obdivuji! Já teď budu bydlet s kamarádkou, která má alergii na lepek a laktózu, tak asi taky začnu tu stravu korigovat zase konečně! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Je fakt, že když kolem tebe všichni jí nezdravě tak je to o dost těžší :D Držím palce :)

      Vymazat
  3. Tak to klobouk dolu vypadáš úžasně ,nestačím se divit! Máš vážně nádhernou postavu!:-)

    OdpovědětVymazat

F