neděle 12. července 2015

Jak jsem zhubla 5 kilo - Změny jídelníčku (2.část)

Dnešní článek je pokračováním článku o mé "fitness cestě" ...

Kalorie vs. výživové hodnoty
Když jsem začala cvičit, zajímala jsem se o kalorie. Věřila jsem tomu, co se píše na tolika stránkách na internetu - jde jen o to, mít větší energetický výdej než příjem. A tak jsem se snažila alespoň přibližně určit kalorie téměř každého jídla, které jsem snědla. Neberte to prosím tak, že jsem se v jídle nějak výrazně omezovala. K tomu nikdy nedošlo a nejspíš ani nikdy nedojde. (Proč? Protože mám ráda jídlo, tečka.) Ale ospravedlňovala jsem si tak všechny ty svoje čokoládové tyčinky a sušenky - prostě jsem si řekla, že když má tyčinka 200 kalorií, můžu jí pokrýt kalorický příjem určený na svačinu a mezi snídaní a obědem si dát prostě jen tuto tyčinku a můj jídelníček bude pořád zdravý.
Blbost.

Ne každých sto kalorií je stejných. A rozhodně na vás bude mít jiný účinek, když sníte půlku mléčné čokolády a nebo mísu plnou ovoce. Nezáleží vždy jen na kaloriích, ale také na ostatních výživových hodnotách. Některé potraviny nehledě na jejich energetickou hodnotu a obsah tuků urychlují metabolismus a místo přibírání naopak spalují tuky. Příkladem je například arašídové máslo, ze kterého při jeho 600 kaloriích na 100 gramů a velkému obsahu tuků může jít strach. Pokud ho ale nejíte každý den lžicí (jako občas já), díky zdravým tukům vám hubnutí naopak usnadní.

Alpro neslazený mandlový nápoj


A tak jsem se začala zajímat více o celkové složení potravin a jejich přínos pro mé tělo, než jen na samotné kalorie a tuky. Díky tomu mi i opadla chuť na některá jídla, protože mi přijde až děsivé, cpát do sebe všechna ta éčka, jejichž názvy člověk ani není schopen vyslovit. Víte třeba co to je Ponceau 4R nebo třeba Terciální butylhydrochinon? Já to třeba netuším. Vím jen, že tyto látky a jim podobné způsobují výrazné alergické reakce, bolesti hlavy, žaludku, jsou karcinogenní a přesto je můžeme najít v běžných potravinách jako jsou mléčné výrobky, marmelády, brambůrky, sušené ovoce ...

Tohle mě přimělo také k tomu, aby přestala pít slazené šťávy (colu, sprite, džusy, minerálky, sirupy) - ať už ty "kalorické" nebo ty "light". Jedny v sobě totiž obsahují neskutečné množství cukru a v těch "dietních" je cukr nahrazený většinou aspartamem, což je sladidlo, které podle několika výzkumů způsobuje rakovinu mozku.

Šmakoun s ovocem a čokoládou

Sbohem, pšenice!


Největší změnu jsem zaznamenala potom, co jsem ze svého jídelníčku vyřadila pečivo a veškeré potraviny obsahující pšenici. Nejsem nafouklá, zhubla jsem přes pas a boky a shodila jsem pár kilo.

Vezměte si obyčejný bílý rohlík - obsahuje jen prázdné kalorie, tuk a nemá absolutně žádnou výživovou hodnotu. Dobře, většina lidí, kteří chtějí zhubnout nebo prostě jen jíst zdravě rohlíky není. Ale co "tmavé" pšeničné pečivo, müsli, těstoviny, kuskus ... ? Ačkoliv se tyto potraviny tváří "zdravě", nejsou na tom o moc lépe. Já osobně jsem pšenici kompletně vyřadila. Pečivo nejím vůbec, jím jen rýžové chlebíčky a někdy 100% žitný chléb (i žitné pečivo je často 50/50 s pšenicí). Müsli jsem sice vždycky milovala, ale to obsahuje pšeničné vločky i pšeničnou mouku. Místo něj si dělám někdy domácí müsli z ovesných vloček, medu a arašídového másla. Těstoviny se snažím jíst rýžové a pšeničný kuskus nahrazuji quinoou.

Jezte víc

Paradoxně od své změny jídelníčku jím více. Dřív mi třeba na snídani stačil kousek sladkého pečiva nebo ovocný jogurt. Dneska by mi taková snídaně rozhodně hlad nezahnala a dávám si místo toho plný talíř ovesné kaše s hromadou ovoce. Nezáleží totiž na tom, kolik jíte, ale co jíte.

ovesná kaše s lesním ovocem


Co teda (ne)jím ...

Abych to shrnula, tady je pro ukázku seznam toho, co jím a čemu se naopak vyhýbám.
  • čerstvé a sušené ovoce
  • zelenina
  • luštěniny
  • ovesné vločky, pohanka, jáhly, quinoa
  • rostlinná mléka
  • oříšky
  • med
  • arašídové máslo
  • hořká čokoláda
  • kozí mléko
  • semínka
  • rýžové chlebíčky a těstoviny
  • ryby
  • pšeničné pečivo a těstoviny (a cukrovinky)
  • bílý rafinovaný cukr
  • slazené limonády
  • müsli a jiné snídaňové cerálie
  • mléčná čokoláda
  • chipsy
  • uzeniny
  • ochucené mléčné výrobky
  • smažená jídla
  • kravské mléko

ZAČNĚME TEĎ HNED

Na to, abyste začali cvičit nepotřebujete osobního trenéra, ani drahé sportovní vybavení. Na to, abyste začali hubnout nepotřebujete zázračné pilulky. Na to, abyste začali jist zdravě nepotřebujete dietologem sestavený jídelníček. Potřebujete především vědět, že to opravdu chcete a musíte být ochotni investovat svůj čas a energii. To hlavní, co potřebujete pro dosažení chtěných výsledků je odhodlání, silná vůle a vnitřní motivace. Nepochybuji o tom, že každý z vás ji dokáže najít. Neříkám, že všechno půjde bez problému, že se jednoho dne probudíte, nastartujete svůj nový životní styl a už nikdy se nedopustíte jediné chyby. Neříkám, že je to snadné. Ale možné to určitě je. A VY TO ZVLÁDNETE!

Přeju vám spoustu úspěchu na vaší fitness cestě ! <3

5 komentářů:

  1. to je krásná změna jídeníčku, taková nastálo, o to se taky moc snažím, momentálně jsem ale zapletená do několika diet, takže...jsem taková hříšná dietní královna, co pořád není spokojená :D :/
    www.plesatazpevacka.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem žádnou dietu nikdy nezkoušela :D A ani nechci, protože většina je to většinou právě jen chvilková záležitost a po ukončení diety vrátí nejenom kila, ale hlavně nezdravé stravovací návyky .. Přeju ať se ti podaří změna, které bys chtěla dosáhnout :)

      Vymazat
  2. Čtu nadšeně tvoje články, jsem takový tajný obdivovatel. Tvoje články nejsou ani za mák nudné, jsou rozumné, člověk chápe vše co se tu píše, ne jako u tich článků na hubnutí, kde tomu nikdo vlastně nerozumí. Takže děkuju za všechny tvoje tipy, rady a pohledy jak na hubnutí, tak hlavně na celkový přístup a životní styl. Těším se na další článek How I Lost 10 Pounds - Diet Plan Changes, ale i ty další! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc mě tvůj komentář moc potěšil ^^ Jsem ráda, že tě články baví a určitě chci podobných článků jako je tento psát víc :)

      Vymazat
  3. Hello! I have to say that I am speachless. I look at your blog and I think you are doing a great job!!! Don`t stop! So happy that I see young girls that are aware of what are eating.

    You have a fan! hahahah kisses

    OdpovědětVymazat

F