pátek 19. června 2015

Jak začít žít zdravě?

Za posledního, řekněme, půl roku jsem si konečně vytvořila "návyk" na zdravou stravu a pravidelný pohyb. Občas mám dny, kdy jídelníček ani pohyb vůbec neřeším,  ale zdravý životní styl je (strašné klišé, ale do tohoto kontextu to sedí) "běh na dlouhou trať" a já ještě nejsem tak daleko. Tento článek bych chtěla věnovat všem, kteří chtějí jíst, hýbat a celkově žít zdravěji a nejsou si jistí, jak začít :)
Jak začít jíst zdravě

Jídlo, cvičení, čistá mysl

Co to vlastně znamená zdravý životní styl? Pro mě to znamená zdraví jak fyzické, tak duševní dohromady. To, jak se cítíme by mělo být stejně důležité, jako to co jíme a jak se hýbeme. Jsem od malička dost náladová. Často dokážu být nadšená z maličkostí a jiné maličkosti mě naopak dokážou rozložit na kousky a já se ploužím bez života a energie celé dny. Pokud chcete změnit svůj životní styl, kromě jídla a pohybu se taky občas zaměřte na svoje duševní zdraví :) Soustřeďte se na věci, které vás baví a dělají vám radost a nenuťte se do ničeho, co vám ubíjí energii.


Výlet do Polska

Jídelníček

Co mi ze začátku hodně pomohlo, bylo sepisování jídelníčku. Když se rozhodnete zapisovat doslova každé jídlo, co sníte, nutí vás to nejíst ty "špatné" věci. Protože když si potom deník zpětně čtete .. prostě se na to dívá líp, když si na snídani dáte jogurt s ovocem, než kdybyste tam napsali dva donuty. Pokud nejste zrovna "deníčkový typ", existuje spousta aplikací pro smartphony, kam si můžete vaše jídlo zadávat i s fotkami (což se hodí pro pozdější inspiraci) - například mě se osvědčila aplikace YouFood.

Cuketový saláts žitnou bulkou

Pravidlo 80/20
Základem zdravého životního stylu je rovnováha. Řešením je tzv. "pravidlo 80/20" - 80% času jíte zdravě a zbylých 20% z vašeho jídelníčku může tvořit prakticky cokoliv. Z toho vyplývá, že pokud jíte tři jídla denně, za týden mohou být 3 z nich ne úplně zdravé. Pokud jíte 5x denně, potom sedm jídel za týden jsou "cheaty". Ještě jednodušeji řečeno - po většinu času se snažte jíst zdravě a občas si dopřejte něco, na co máte chuť, bez ohledu na počet kalorií, cukrů nebo tuků - zmrzlinu, pizzu, čokoládu nebo palačinky - prostě cokoliv, co máte rádi a kvůli čemu jste se dřív možná cítily provinile. Když vás popadne hrozná chuť na něco velmi nezdravého, je v tu chvíli jistým způsobem daleko jednodušší vyjíst půlku ledničky a všechno omluvit starým známým zaklínadlem "od zítřka ...". Věřte mi - vím o čem mluvím. Je to pitomý zlozvyk, kterého se snažím zbavit. Po tom všem totiž následují akorát výčitky, člověk je zklamaný sám ze sebe, a to na "zdravém stavu mysli" vážně nepřidává. Životní styl 80/20 je skvělým způsobem, jak se vyhnout těmto výkyvům a pro mě osobně je to cíl, ke kterému bych chtěla rozhodně dojít.


Mini cupcaky s čokoládou

Více přirozeného & méně zpracovaného jídla
Při nakupování se snažte vybírat potraviny, které mají ve svém složení co nejméně ingrediencí, neobsahují zbytečná umělá barviva, konzervanty, stabilizátory, emulgátory apod. Snažte se zařadit do svého jídelníčku více ovoce, zeleniny, obilovin jako jsou ovesné vločky, quinoa, tmavá rýže a také kvalitních bílkovin. Jsem po většinu času vegetariánka, s výjimkou jedení ryb a jednou za čas kuřete nebo krůty a tak se snažím alespoň přidat do jídelníčku bílkoviny z jiných potravin. Docela jsem si oblíbila tofu a mám v plánu zkusit víc salátů s luštěninami.


Smoothie bowl z lesního ovoce

Vyberte si cvičení, které vás bude bavit

Ano, asi všichni víme, že cviky jako jsou angličáky, dřepy s výskokem, mountain climbers a jim podobné, jsou účinné. Pokud je ale k smrti nenávidíte (jako já) a cvičíte je jen z povinnosti, myslíte, že vám takové cvičení vydrží do budoucna? Každý je jiný - někoho baví běh, někoho cyklistika, někdo radši zajde do fitka a bude s ostatními poskakovat při hodině zumby ... Pokud najdete typ cvičení, který vás baví, bude daleko snadnější pravidelně cvičit.
Já cvičím většinou 5-7x týdně, 30-60 minut a moje "workout rutina" je většinou spojením pilates a různých kardio cviků. Moje kardio tvoří blbnutí u televize s Just Dance (nesmějte se, je to makačka!) nebo různá cvičební videa na youtube a samostatné cviky, nalezené na Pinterestu. Již zmíněným cvikům typu angličáků se většinou vyhýbám a cvičím je jen, pokud mám zrovna náladu.


Sportovní cvičení

Udržujte si motivaci

Často, když se nám chvíli něco nedaří, hned to vzdáváme. Začít žít zdravě je jedna věc, ale nový životní styl si udržet chce dost pevnou vůli. Důležitým bodem je proto stále mít před očima svou motivaci, uvědomit si všechny výhody, které nám nový jídelníček a pravidelný pohyb přinese. Nejdřív ze všeho zapomeňte na jakékoliv diety, jednou pro vždy. Diety jsou určené většinou pouze na snižování váhy, jsou krátkodobé a po uplynutí jejich doby trvání se vrací zpět nejen všechna kila, ale i nezdravé návyky ve stravování. Proto raději zaměřte svou pozornost na zdravý, vyvážený životní styl a jako motivaci mějte vaše celkové zdraví, dobrý pocit, více energie, síly, lepší kondici apod., než jen hubnutí.

Máte nějaké své tipy, jak začít zdravý životní styl, dodržujete nějaká určitá pravidla, co se týče cvičení nebo jídelníčku? 

1 komentář:

  1. Anonymous7:37 odp.

    What do you think about anorexia and „ana pages”? Your opinion?

    OdpovědětVymazat

F