pátek 24. dubna 2015

Rádoby zdravé vs. skutečně zdravé jídlo

Denně se na nás valí reklamy na cereálie, které podle výrobců tvoří s miskou mléka perfektní snídani a zajistí vám ideální start do nového dne, reklamy na džusy, lákající záběry na hromady čerstvého ovoce, müsli tyčinky, se kterými konečně získáte svou vysněnou postavu, jogurty s látkami podporující trávení, s pořádnou dávkou ovoce a již zmíněných cereálií ... Ne všechny rádoby "zdravé" potraviny ale opravdu zdravé jsou. V reklamách a velkým písmem na balení sice najdete vypsané všechny zdraví prospěšné látky, co ale kromě nich obsahují se dozvíte jen při podrobnějším prostudování složení.

zdravá snídaně

Snídaňové cereálie a müsli tyčinky opravdu obsahují ovesné vločky (okolo 50%) a sem tam možná kousek ovoce (okolo 2-3%). Najdete tu ale "obyčejnou pšenici" (klasická bílá mouka), spoustu cukru (a glukózo-fruktózového sirupu) a tuků (slunečnicový, řepkový nebo palmový olej) a éček - konzervantů, emulgátorů, látek, které zvýrazňují chuť a jsou důvodem, proč své oblíbené tyčince nemůžete odolat. Podívejme se dál třeba na džusy. Ve složení jednoho džusu jsem našla například glukózo-fruktózový sirup, 4% (!!) šťávy s koncentrátů, aroma a sladidlo E 952 a E 954 - které při testech na zvířatech způsobilo způsobilo rakovinu u krys a v USA je zakázané.

raw cuketové špagety s rajčatovou omáčkou


V průmyslových potravinách se nachází velké množství látek, které nejen že nám nijak neprospívají, ale zdraví nám naprosto devastují. Kolikrát jste snědli něco, co ve složení mělo aspartam, sacharin, nebo glutaman sodný, látky, které můžou způsobovat bolesti hlavy i Alzheimerovu nemoc a rakovinu ? Nemluvě o látkách, které nejsou vyloženě nebezpečné, ale za "zdravé" se také považovat rozhodně nemůžou (rafinovaný cukr, bílá pšeničná mouka, palmový olej, geneticky modifikovaná sója a kukuřice)

Vyhnout se všem éčkům a škodlivým látkám v potravinách je v dnešní době nemožné. I kdybyste si všechno, co sníte vypěstovali za domem na zahradě, i v půdě už je tolik chemie, že se jí prostě nevyhnete. Základem je ale snažit se nakupovat co "nejpřírodnější" potraviny, které obsahují co nejméně přidaných látek. Místo ovocného jogurtu, v jehož složení si můžete silně obohatit slovník na názvy všech možných kyselin, o kterých jste v životě předtím neslyšeli, si raději kupte obyčejný bílý řecký jogurt a dejte si do něj čerstvé nebo (ideálně doma) sušené ovoce. Stejně tak si doma můžete vyrobit vlastní müsli. Jíst zdravě neznamená jíst potraviny označené jako "zdravé". Jíst zdravě znamená jíst přirozené a opravdové jídlo.

2 komentáře:

F