úterý 21. dubna 2015

Holandsko 2015

SOBOTA

Budíček ve čtyři ráno. Autem do Olomouce a z Olomouce vlakem do Prahy. Tam jsme nasedli na letadlo a zamířili směr Amsterdam. Letěla jsem letadlem poprvé, takže mě vzlétání a sledování mraků za oknem naprosto fascinovalo. V průběhu cesty ale přestal působit kofein z ranní kávy a já jsem místy usínala. Na letiště pro mě přijela hostitelská rodina a odjeli jsme konečně do cílového Rotterdamu. První večer jsme strávili v plážové restauraci při západu slunce. Od moře foukalo a já byla úplně promrzlá - ale stálo to za to!

cesta letadlem do Holandska

rozcestník na pláži v Rotterdamu

západ slunce v Holandsku

NEDĚLE
Z prvního dne s rodinou jsem měla hrůzu. Už při snídani se mě totiž zeptali na pár věcí anglicky a po zbytek času se bavili holandsky, smáli se rodinným vtípkům nebo si zpívali. Zničeho nic. Jeden z nich začal zpívat a přidala se celá rodina. Po snídani jsme ale naštěstí jeli do parku za zbytkem studentů, na piknik. Jak jinak než na kole. V Holandsku samozřejmě uvidíte auta, lidi jezdící metrem, autobusem nebo vlakem, ale s chodcem se setkáte zřídka. Většina lidí totiž jezdí na kole a to kamkoliv, kdykoliv, za jakéhokoliv počasí a podmínek.
Venku bylo v neděli krásně, svítilo sluníčko a my jsme si vykládali a cpali se všemi  dobrotami, které holanďani donesli - stroop waffles, různé sladké pečivo, lékořice, donuty ...

pinik v Rotterdamu na výměnném pobytu
Picnic
selfie v primarku v Rotterdamu
Primark
PONDĚLÍ
Ráno se sešla pouze česká polovina v Emmauscollege (hostitelská škola) na "hodině holandštiny pro začátečníky", kde jsme se naučili pár základních slov a po hodině jsme jeli vlakem do Goudy. Tam jsme navštívili kostel sv. Jana Křtitele (nejdelší kostel v Holandsku), sýrový obchůdek a pekárnu na typické holandské Stroopwaffle, kde jsme si upekli vlastní wafle. Ve volném čase jsme s kamarádkami zašly na oběd do La Place - úžasné holandské restauraci, kde připravují jídla ze 100% přírodních surovin, všechno tu vypadá čerstvě, barevně a všechno chutná naprosto úžasně.

kostel sv. Jana Křtitele

restaurace La Place v Goudě

ÚTERÝ
V úterý jsme jezdili na kolech kolem Amsterdamu. Nacpali jsme si břicha v Markthall - nejnovější stavbě v Rotterdamu, která je PLNÁ jídla. Další zastávkou byla výstava českého umělce Krištofa Kintery "Your light is my life. Mám ráda moderní umění, protože je podle mě velmi kreativní, člověk si může o všech "exponátech" myslet co chce a každý v nich může najít jiný smysl. Tahle výstava byla přesně taková, až na to, že některé vystavené předměty byly docela děsivé - například dítě, které stojí čelem ke zdi a vy vidíte jen jeho černé vlasy. Tenhle exponát (naštěstí) nebyl zrovna v době naší návštěvy v provozu - normálně prý socha mlátí hlavou do zdi před sebou. Creepy.

Markthall Rotterdam

Modern Art Museum
Museum park
výstava Your light is my life Krištof Kintera
"Your light is my life" exhibition

STŘEDA
Ráno jsme odprezentovali naše projekty a poté jsme jeli do Outdoor Valley. Původně jsem se na tuto část programu těšila nejméně ze všeho, nakonec to byla snad nejlepší věc z celého týdne. Outdoor Valley je něco na způsob lanového centra, jen s velkou spoustou bahna. Začali jsme tím, že jsme společně ve skupině postavili vor, na kterém jsme museli přejet na druhý břeh, kde nás čekaly další úkoly. Já se svým talentem na tento typ aktivit jsem byla po kolena v blátě už při první "atrakci". Na další z nich se ale do bahna s ledovou vodou, hluboké asi půl metru, povedlo namočit od hlavy až k patě většině skupiny. Na závěr jsme se měli zase na raftu vrátit zpátky na druhý břeh, ale nakonec jsme se rozhodli s pár dalšími vodu přeplavat - což nevím jestli byl úplně ideální nápad, protože voda měla údajně asi 12°C a přestože vzduch byl ten den docela teplý, když jsme vylézali na břeh, naprosto jsme necítili naše končetiny.

Odpoledne se zrušila návštěva zoo a tak jsme se vydali na pláž k jezeru. Večer jsme strávili na kolečkových bruslích ve Skate Fever, na což jsem se hrozně těšila, ale trochu mě akce zklamala, protože prostor na bruslení byl docela malý a tak člověk pořád jako idiot jezdil do kolečka.

Outdoor Valley Holandsko

Smoothie na pláži

selfie na pláži

ČTVRTEK
Ve čtvrtek jsme jeli na celodenní výlet do Amsterdamu. První zastávkou bylo Rijksmuseum, které mě dvakrát nezaujalo, protože jak už jsem zmínila, tak mám ráda moderní umění a tak mi "umění ze zlaté éry holandského malířství" nic neříká. Následně jsme si půjčili kola a jeli jsme na projížďku městem. V Rotterdamu byla většina města zničená po 2. světové válce a tak bylo všechno postavené znova. V Amsterdamu je naopak spousta starých domů a celkově je tu zajímavá architektura a celé město má úžasnou atmosféru. Jen mě trochu mrzí, že jsme opět jezdili na kolech a tak jsem si třeba park, kterým jsme projížděli, nemohla ani vyfotit. Což je vážně škoda, protože parky jsou tu nádherné a jsou jednou z věcí, která mě na Holandsku uchvátila ze všeho nejvíc.

Rijks Museum Amsterdam

Amsterdam architektura
Třídní selfie na výměnném pobytu v Holandsku
Nejlepší spolužáci, moje holandská "sestra" a naše nejlepší učitelka :)
těstoviny se sýrem
náš oběd ..
ořechový dort
.. a dezert
PÁTEK

Od půlky týdne jsem bojovala s bolestí v krku, takže cesta k mlýnům Kinderdijk pro mě byla prostě sebevražda. Počasí nebylo zezačátku nic moc - bylo šedo, zataženo, foukal vítr a všichni jsme se třásli zimou. Okolo poledne se ale vyčasilo a tak se nám na rozhledně Euromast povedlo získat nádherný výhled na celé město. Odpoledne už nás čekalo jen balení a loučení (někteří se loučili skoro s pláčem, někteří byli rádi, že už se nikdy neuvidí). V podvečer jsme nasedli do vlaku do Amsterdamu, kde jsme strávili poslední noc v hotelu Ibis.

Kinderdijk mlýny
Kinderdijk

rozhledna Euromast Rotterdam

výhled z rozhledny Euromast Rotterdam
Euromast view

selfie na hotelu
Hotel
SOBOTA
Z Prahy jsme odlétali okolo jedenácté hodiny ráno. Až když jsme se blížili k Olomouci na mě začalo všechno doléhat a začalo mi být líto, že celá výměna končí. A vědomí, že už možná nikoho z holandské skupiny v životě neuvidím mi přišlo po všem tom čase, který jsme s nimi strávili, skoro neuvěřitelné ... Každopádně to byl neobyčejný týden a je mi jedno, že teď ležím nemocná v postele, s notebookem na klíně, s horkým čajem a hromadou kapesníků. Přes všechny negativní chvilky to byl celý výměnný pobyt něčím, na co nikdy nezapomenu ♥